funäsdals leder!!

henke_440

Aktiv medlem
20 nov 2005
94
0
6
viksjöfors
ja nu har man kommit hem från funäsdalen. skulle vara där över nyår. jag och min polare hade stora förhoppningar på lederna där, då vi va där förra året och det va så jäkligt bra leder asså.

jaja, så när vi kom dit och köpte ledkorten för 340 spänn så va vi ut och provade. och fy F*n vilka leder det va. gropar överallt inte ett ända uppelhåll medllan groparna heller! men vi dunkade på där för att vi hade ju endå åkt en 26 mil för att få åka.

men vi gav upp lördags och åkte hem på natten. hem till hälsinglans mycket bättre leder om man jämför med i funäs. pluss att det hade kommit en 3 dm ny snö här hemma så nu är bättre här hemma.

så kort sakt kan man säga att dit åker jag alldrig mer!!! och så betalar man för att åka där men endå så blir det inge bra leder. nee du, så besviken jag är nu har jag alldrig varit.
en ***** massa pengar rök nu under helgen helt i onödan asså.
nu kan man ju tycka att man borde ha tagit reda på hur det såg ut, men en sånt stort skoter ställe som det är/var så tycker man att det ska vara bra. men där sket det sig.

//henke
 

rolfis

Aktiv medlem
27 aug 2005
96
0
6
Jag håller fullständigt med! Jag kommer också från Hälsingland och hade följt med en kompis för att fira nyår och åka skoter där. Lederna var ju totalt kassa! Rena puckelpisten. Man betalar ju ledkort för att få åka på fina leder! Men inte då!
 

henke_440

Aktiv medlem
20 nov 2005
94
0
6
viksjöfors
tror jag såg dig eller rättare sakt mötte dig uppe på fjället med ett par andra som du åkte med. du kör en xlt eller vad det nu är va?

jo vist är det så att man bör ju få fina leder när man betalar så pass mycket som man gör.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Men hallååååå....

...det är ju för bövelen inte nå riktigt med snö än!!!!

Samma historia år efter år.....turister som är uppe i början av säsongen och klagar över dåliga leder....kom tillbaka i februari får ni se!!!

Det går ju inte att koka soppa på en spik!!!! I västra Härjedalen är det i nuläget mellan 30-50 cm snö. De undre 1-2 decimetrarna är någorlunda tät snö som packats under töväder....resten är den otroligt fluffiga pudersnö som blir vid snöfall när det är ordentligt med minusgrader.....inget som bär en skoter. 30 cm sån fluffsnö blir bara några få cm när den packas.

Den riktiga säsongen på lederna här i Härjedalen har alltid och kommer alltid att börja i månadsskiftet januari-februari. Information om bristfällig snötillgång finns för övrigt på Funäsdalsfjälls utmärkta hemsida (http://www.funasdalsfjall.se/skoter/index.php). Där uppdateras ledinfon fortlöpande av "ledmaster" Kalle från Ljusnedal :)

Ha´de / Matti
 

henke_440

Aktiv medlem
20 nov 2005
94
0
6
viksjöfors
jag har varit där många gånger ska du se. över ny år altså. har alltid varit bra leder vid den här tiden. men dom har ju börjat kört något ny jäkla bandvangn med en jäkla harv efter sig den gör ju så att det blir skit av allt ju. bättre med pistmaskinen som dom körde förut, och så står det på hemsidan deras att deras "ny" utväcklade prylar som dom kör med. den som dom kör för att "förbättra" leden med bara följer markens konsuter till 100% och en vanlig pistmaskin skrapar ut och jämnar till. nee är fortfarande lika sur på dom där. dom köper väl en massa kaker för alla pengar som vi ger till ledkorten, och sitter och äter i bandvangnen när dom kör efter leden.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Skoterlederna...

Sen måste funäsdalen vara ett bra ställe för skoterhatande människor, fattar inte hur det går ihop med att ha "sveriges bästa skoterleder". Vilka vresmuppar man träffar på alltså...Och de måste skälla ut en för ingenting. Nog vet man när man inte är på leden... Men det kan ju vara av en anledning!? Man är turist och har kommit lite fel. Stämingen är rätt otäck vid konfrontation med bofasta!
Crossförarna som dyker upp gör ju inte leden bättre heller... Man kan åka skoter (och jä''igt fort med) utan att göra de där j**la groparna. Håll j¨ämn gas!
Var det inte för att snön kommer lite tidigare där så hade jag aldrig mer åkt dit.
Bästa maten finns iaf på Funäsdalens hotell, kanonbra. Ledvärden med är bra.
Falsk marknadsföring tycker jag iaf...
Deras slogan borde vara ; Vi har snö men också sönderkörda leder och gringubbar.

Bästa leden i år hittils måste vara Fagersta-Norbergs skoterklubbs leder. Där äre fan plana ytor innan snön. Vilket praktjobb. Bra kartor över på/avfarter på sjöar med uppmärkta sund/åar. Klockrent!

Tyvärr låter man som en gammal gubbe med en ockelbo utan fjädring... Men ni som har kört där vet ju... 300 som de bofasta betalar för en säsong skulle jag kunna betala men fan inte mer.

/Tomten
 
E

Ej medlem/Inloggad

Bofast eller inte

Ja det vet jag inte riktigt hur de kategoriserar det. Men har man stuga där så borde man ju nästan räknas till bofast. Kan inte svara på det.
/T
 

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Hej!

Som stugägare är man inte mantalsskriven i Härjedalen utan det är endast de som är mantalskrivna i Härjedalen som har det lägre priset.

Jag håller med Matti om att det är inte lätt att koka soppa på en spik, det är dåligt med snö, men även när det är gott om snö så brukar lederna vara sönderkörda och dåliga, Ett tips är att åka ner över lillfjället mot Hede och Hedeviken, Mycket bättre leder där!! Nu smörar jag lite också, eller hur Matti?

Antagligen så är trafikintensitetet hög så att lederna inte pallar, men att tex bara pista/sladda 1-2 ggr i veckan känns för oss dyrt betalande som otillräckligt. Å andra sidan jublar nog eftermarknadsfirmorna då de får sälja värre stötdämpare m.m för att det ska bli uthärdligt att åka.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Hear hear......

Conrod skrev:
Hej!

Som stugägare är man inte mantalsskriven i Härjedalen utan det är endast de som är mantalskrivna i Härjedalen som har det lägre priset.

Jag håller med Matti om att det är inte lätt att koka soppa på en spik, det är dåligt med snö, men även när det är gott om snö så brukar lederna vara sönderkörda och dåliga, Ett tips är att åka ner över lillfjället mot Hede och Hedeviken, Mycket bättre leder där!! Nu smörar jag lite också, eller hur Matti?

Antagligen så är trafikintensitetet hög så att lederna inte pallar, men att tex bara pista/sladda 1-2 ggr i veckan känns för oss dyrt betalande som otillräckligt. Å andra sidan jublar nog eftermarknadsfirmorna då de får sälja värre stötdämpare m.m för att det ska bli uthärdligt att åka.
Håller med om precis allt i detta inlägg (även "smygreklamen" för Hedevikens leder ;-). Testa tex leden från Särvfjället ner till Hedeviken, oftast i riktigt bra skick. Detta beror på att belastningen på denna ledsträcka inte är så brutal, samt att "hobby-crossåkarna" inte har hittat dit riktigt.

Problemet för Funäsdalsfjälls leder är att dom är så breda och "böljande" dragna så de inspirerar många till rena crossåkningen. Jag vill inte framstå som en gringubbe och jag gasar själv på rätt duktigt ibland, men det finns gott om folk som kör som rena blådårar på lederna uppe i Funäs. Då menar jag körning som liknar ren crossåkning på bana. Finns inte den mest ambitiösa ledpistör som kan hålla lederna i skick under dessa premisser. Ett gäng på 5 pers som kör "skotercross" på en led sen är den leden väck och puckelpisten ett faktum.

Folket som jobbar med lederna i Funäs är väldigt ambitiösa och jobbar så fort dom hinner men som sagt är belastningen ofta riktigt hög, speciellt runt storhelger och lov. Har man turen att komma dit när det är tämligen nypistat tycker jag det finns fog för att kalla området ett av Europas bästa!!! Sen har jag full förståelse att folk tycker ledavgifterna är lite i överkant, är benägen att hålla med där. Är ju kommuninvånare själv så de 300kr jag betalar känns mer rimligt. Det frivilliga ledavgifts-kortet som övriga (ideella) skoterklubbar i Härjedalen kommit överens om kostar ju 200kr (för såväl bofasta som för gäster i kommunen), och då åker man i hela Härjedalen förutom Funäsfjälls leder.

mvh / Matti
 

rolfis

Aktiv medlem
27 aug 2005
96
0
6
henke_440 skrev:
tror jag såg dig eller rättare sakt mötte dig uppe på fjället med ett par andra som du åkte med. du kör en xlt eller vad det nu är va?

jo vist är det så att man bör ju få fina leder när man betalar så pass mycket som man gör.
Kan säkert stämma, jag kör en xlt, han jag åkte med kör en xc 600 -97. Vad åkte du för skoter då?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Såhär var det förra året också... lite snö= ingen pistmaskin= totalt okörbara leder!
Väntar man däremot framåt februari, och åker dit en vecka när det är "lågsäsong" dvs inga lov eller speciella helger, så kan man få en kanonvecka! Det var en av resorna förra året som totalt uppvägde resan på förvintern, vi åkte på nypistade leder hela tiden. Ofta var det bara en eller två skotrar som hade åkt före oss... rena drömmen faktiskt. DÅ var det värt pengarna med råge.
 

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Lars, jag kan hålla med dig att de få ggr när det är lågsäsong och lederna är skötta så är det kanonfint, Men....trycket på lederna här är högt, speciellt över helgerna, ofta så pistas det på Söndagskväll så man får sitta och skumpa över weekänden då man är här. Sen om det är värt priset är nog tveksamt, Jag har två maskiner och ledkort till dessa är 1920:- Varje maskin går i snitt ca: 60 mil på ledsystemet vilket gör 16 kronor milen i ledkostnad. Undrar varför vi idioter på skoter köper ett sådant upplägg? :)