Funderar ni på xenon?

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Här har ni svart på vitt :nerd:

[video=youtube;hB0vCcBY_iA]http://www.youtube.com/watch?v=hB0vCcBY_iA[/video]

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag har lek en del med xenon och kommit fram till att om man bara har ett lyse fram så är det värt besväret, men har man två lyktor fram så lyser det tillräckligt bra ändå.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har kommit fram till att jag hatar att möta folk med eftermonterat xenon.
dom vet inte hur man ställer in lysena och inte hur man bländar av.och även om dom bländar av så blir man bländad.

gäller främst bilar.

har haft xenon själv på en skoter för ett par år sedan.inte värt besväret tycker jag.

sen blir det problem med isbildning på lysena. iaf om man gärna kör i lössnön.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Besvär och besvär.. 25 minuter blev allt färdigställt på. Det är nästan i klass med bolt-on!

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
[ecksenon] - ? :) Jag säger absolut inte att uttalet är felaktigt (kan lika väl vara jag som säger fel) men jag har alltid sagt [senon].

Nog om det, klart man såg skillnad, om det är värt besväret och pengarna? Ingen aning, vad kostade det?

Finns ju en massa häftiga H4-lampor nu förtiden också - hur stor skillnad kan sådana göra? (Finns bl.a några som ska heta Nightbreaker på Mekonomen)?

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
6000k blir lite missvisande..

Om man vill ha en cool blå look så kör man 6000k men om man vill ha så starkt och ljust sken som möjligt så är det 4300k som gäller.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
ja, för ni förstår ju inte vad det handlar om likförbannat.. Laddar upp en textad video nästa gång
Jag förstod jättebra vad som menades och tackar för att ni lagt ner mödan att visa upp skillnaderna, ber om ursäkt om jag vållat en OffT-diskussion. Fann det bara intressant. Vad som är rätt ltåer jag fortförande vara osagt och kan såklart även skilja sig rent dialektalt. (En del stockholmare tror säkert att alla norr om dalaälven har samma dialekt, men så är ju inte fallet) :)

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.279
85
48
Övik
Xenon på skotern måste väl ändå vara rätt överkurs? För att inte tala om alla ni möter som vill hoppa och droppkicka er av dynan för det bländar såinnihelvete :)

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har kört med Xenon på skotern i 3-4 år. Var det första jag monterade på nya skotern (fast då 50w istället för 35w som sitter på gamla maskinen).
Har man väl haft Xenon vill man inte vara utan. Kräkstor skillnad jämfört med stearinljusen som sitter original...

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Är såpass nöjd över ljusmängden att den röda till höger kommer ha samma kit inom ett par veckor :)

Funderar på kompletta inkopplingsguider på film, är det nåt av intresse?

Andy 7

Aktiv medlem
7 jan 2010
94
0
6
ås
har funderat på att sätta på de på skoter kände att jag inte behövde de men visst är de en liten skillnad men jag tror nog att orginal lyse funkar lika bra, man kör ju inte så många timmar i mörker med skotern blir ju mest på dagen eller i skymning.
Men på bilen är de stor skillnad tycker jag köper inte en bil utan xenon idag.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Efter att ha satt dit bländskydd och använt ljuset vid körning är skillnaden som dag och natt. Känns gruvsamt att köra utan...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag har ju en H4-sats liggande... så varför inte montera den? En skoters elsystem skiljer sig ju lite från en bils, så släng upp hur du gjorde vetja! Batteri och elstart finnes förstås.