Funderar på en ski-doo 800R Renegade års-08

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
Funderar på en ski-doo renegade 800 av årsmodell 08 men jag blir lite skeptisk till motorn då man hört att dom rasar på vevlagren...
Nån som är mer insatt på 800 motorn än jag kanske har nåt bra tips eller om man ska skita i en 800 helt och satsa på 600:an istället. chassiet är ju underbart att köra och jag skulle vilja ha lite mer effekt än vad en 600 ger men om en 800 skär som det sägs så känns det inte värt det riktigt.:hmmmm2:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
skäär..njaaa.. dock ska du se till å bestycka upp förgasarna på lågfarten..samt höja nålen ett snäpp.. dem går riktigt snålt i förgasarna...tror de är mkt därför dem nyper..
brorsan hade en 800R summit XP -09..han körde väl en 150mil..varken bytte rem eller nå haverier..

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
okej... ja får väl fundera lite till innan jag bestämmer mig. vet du nåt om hur törstig den är på bränsle, har bara hört att dom ska inte ta mer än 1,8 vid ledkörning t.ex. har bara kört 600 kubikare innan och dom går ju rätt billigt. rätta mig om jag har fel men visst är det powerTEK motorn i dessa maskiner?

ikea

Medlem
25 nov 2007
34
0
1
nordmaling
jag vet en 08a som har skurit på vevlagren iaf. själv har jag en 08as 800 som nu står på verkstan. på en giljotin hade "örat" gått av så avgasporten kilade fast och öppnade inte, kolven har dessutom nypit så kolv och cylindrar (dom sitter ihop med varandra) måste bytas.
Jag har kollat runt på lite forum och det är fler giljotiner som gått av på samma ställe, har även läst om några krokiga vevar hos dom som kontrollmätt. sen är det ju kraftiga problem med att få remmarna till att hålla på maskinerna, men dom är ju sjukt roliga att köra :)

ikea

Medlem
25 nov 2007
34
0
1
nordmaling
Ang förbrukningen så går 800r sjukt billigt på leden. vi var upp i fjälls och körde i vintras en 20mils tur med 2 st 800r med 44as matta vi hamnade då på 1.4l/mil