Funderar på en summit 550 -06

Aggge

Ny medlem
1 aug 2013
4
0
1
Umeå
Funderar på att köpa mig en summit 550 -06
Nån som har haft en och kan dess vanligaste fel?? vad man ska kolla extra på??

Spik

Medlem
14 apr 2013
48
0
1
Norrbotten
även kända som riktigt törstiga motorer! :D själv hade jag nog sparat lite till så man hade haft råd med nån annan motor

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
Tror att du kommer bli less på en 550 ganska fort, riktigt slöa maskiner...
Satsa hellre på en 600, typ samma bränsleförbrukning (om inte bättre) med mer än dubbelt så många hästar ;)

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Håller med föregående, jag har en e-tec 600 å tjejen en x-trim 550......... 550:in tar nästan dubbelt så mycke bränsle å jätte slö i jämfört me 600:an, ska du dessutom ha en längre matta med högre kammar så tar du dig ingenstans.

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Jag har precis köpt en summit 550 till tjejen, som de var lite fix på. Och de mest väsentliga att kolla är väl sprickor i stötdämpartorn, pyramiden, boggie mm..

Men killen innan hade även kört med fel rem. Så variatorskivorna på primären hade blive lite nött...

Har dock ej kört med maskinen... Sen allt jävla gnäll om soppa hit å dit. En skoter drar soppa! Punkt. Sen så får man som i mitt fall prioritera. På en skoter som inte går så mkt så är det värt med en försäkring som inte kostar skjortan! 800kr helförsäkring helår, är inte att gnälla på!

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Soppaförbrukningen är väl det absolut sista man tänker på när det handlas skoter. Om det är pengar så kolla istället vad remmar, försäkring osv kostar.

Storsjo

Aktiv medlem
31 okt 2011
90
0
6
Storsjö Kapell
Exakt som föregående talare. Det är väl effekten man få fundera på om det räcker. Bensinen betalar sig nog ändå i slutändan då det kostar ca 800kr i helförsäkring och en rem kostar ca 500kr vilket är jävligt billig om man jämför med andra skotrar där helförsäkring går på en ca 2500kr och en rem på 1000kr och uppåt.