Fundering över boggie flytt

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej ..
vi diskuterar en grej =)
om man flyttar boggin bakåt i chassit,tex om man monterat en 345a i ett 307
chassi å flyttar boggien bakåt ca 10 cm å skarvar boggiskenorna resten

finns det en stor risk att mattan slår fast i framkant på boggie skenorna om man tex ska över en plogkant
iomed att attackvikeln blir flackare å det blir en liten bit längre matta som löper fritt fram
jag håller på att risken e i princip obefintlig å att fördelarna med råge överväger risken med att det slår fast i mattan fram..

skotern som min kompis köpte 3600n e det gjort så på å jag tycker det verkatr funka super,den verkar flyta betydligt bätte i snö

+ att jag funderar på att göra så då jag ska montera in en 365a i min 3800
jag kommer nog att flytta boggin ca 8cm bakåt + skarva bakre hjulställs plåtarna resten (dom som håller vändhjulen)

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Risken för att skenorna stampar ökar definitivt när du flyttar bak boggin men för att inte behöva spänna mattan hårdare än nödvändigt så kan du eliminera den risken genom att längst fram mellan skenorna montera små hjul eller om du inte hittar lämplig storlek så funkar det lika bra med enbart kullager som håller undan mattan.
Det finns färdiga axlar med hjul att köpa hos tex. Wahl Bros. men jag har även för mig att jag något liknande någonstans här i Sverige.

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
jockefors skrev:
hej
tackar det e ju en smidig lösning =)
-Eller så tillverkar allternativt köper du ett färdigt förlängnings kitt och låter boggin sitta i samma fästen.
Det finns nämligen förstärkningar i chassit där boggin ska sitta, det håller så mycket bättre då.
(i ditt "långa" 365 fall blir det väl att "skarva" 8cm till)