Fundering kring min Grand Touring 01-a

DrKeller

Medlem
29 jan 2013
44
0
1
Oerfaren som jag är på skotrar, och deras funktion, undrar jag om en sak som händer när jag startar skotern och ska åka iväg. Skotern startar alltid direkt! hinner knappt vrida nyckeln så går den igång, och går jätte bra på tomgången. Först på lite högre varv för att sedan, efter en liten stund gå ner på normal tomgång. När skotern är kall brukar jag låta den stå och gå någon/några minuter innan jag kör iväg, och då är det inga problem.
MEN, när motorn är varm, och jag haft den avstängd en stund, då händer det jag funderar över. Det startar fint men när jag försöker åka iväg, händer ingen ting? Den bara brölar och noll gaspådrag? Väntar jag en stund och försöker några gånger så löser det sig. Då går den som vanligt igen.

En annan sak.. När vi köpte skotern sa killen till mig att han alltid "ruckar" på knoppen till "död-mans-grepp" efter att skotern startat? Han sa något om att då justeras tänningen? Jag fattar inte riktigt hur det kan påverka? Eller kan det det? Jag gör alltid det nu, men vad kan det vara? Annars går skotern otroligt bra i alla lägen!! Mycket nöjd i övrigt (förutom den uteblivna snön då :tsk:

/Johan