Fundering vändhjul

wildcat700

Aktiv medlem
8 dec 2005
80
0
6
Töre
Hej jag har en fundering och undrar om ni kan svara på den ? Jag tänker göra 2 boggie hjul i alu till min Wildcat 700 -93 har ritning och allt så det är bara fräsa till dom, men det är ju 4 hjul i bakaxeln och jag tänkte bara göra dom som sitter på utsidan av skenorna och dom jag gör blir större, går det att sätta det ? dom på insidan kommer ju bara stå i luften ?
Går det ?
Tacksam för svar :)

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Lite kanske man kan flexa med storleken, men bäst blir ju helt klart att köpa en ny axel, finns ju specialaxlar för att sätta dit större ytterhjul, eller byta till att köra med 2 större hjul innanför skenorna enbart.
Blir en stor påfrestning på hjulen om dom så att säga sticker ut nedanför skenorna.

wildcat700

Aktiv medlem
8 dec 2005
80
0
6
Töre
Spinnjonte jo men hur hittar jag nån sån bakaxel kan inte hitta, någon som vet nån bra sida där jag kan hitta en bakaxel som jag kan använda ? `

Tack på förhand :p

chief

Medlem
19 jan 2008
20
0
1
Men gör alla 4 hjul nya i den diameter du vill ha så är väl problemet löst..!

Annars blir det problem......

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
du måste då ha minst 3 hjul iaf(om du inte sätter 2 innanför skenorna).. och ifall du har tillgång till en svarv/fräs (vilket jag gissar att du har) så är det juh bara och göra ny axel och hylsor som ska låsa fast så inte boggie hjulen har eget liv på axeln.

Last edited:
R

Robin

Spelar ingen roll hur många hjul du än gör du måste ändå ha en axel för att flytta upp hjulen så dom inte petar ut under skenorna om hjulen ska göras större än orginal. Annars lär dom inte bli spec långlivade beroende på körsätt.

wildcat700

Aktiv medlem
8 dec 2005
80
0
6
Töre
ok hur tjocka tycker ni jag ska göra dom på anligget mot mattan ? ska jag göra det lika tjock som orginal ? dvs 15 nu på min ritning har jag gjort det 14mm