funderingar ang sekundärvariatorn..

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Är ingen variatorguru, så någon annan får nog rätta mig.

Men som jag lärt mig så innebär en hård sekundärfjäder bättre backshift. Då borde det ju betyda att den växlar upp fortare med en mjuk?

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Vilket alternativ skulle vara bäst då om jag vill att den ska växla på lite snabbare? Tyngre vikter i primären har jag testat men tyckte inte att det gav nått bra resultat..

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Beror ju på vad du kör med för Helix ? , en Rak eller en med 2 eller fler kurvor eller progresiv ? .

Du kan ju gå på en brantare Helix , så länge du inte tappar toppvarv/rpm och back shift .

Har du en progresiv som ex börjar på 60 och slutar på 50 , prova en som börjar på 62 och slutar på 50 .alt 62-48 .

Har du en rak så blir det lite svårare , om du vill fortsätta med det , då får du vikta på mer på vikterna och mata på där , tills du når gränsen , som Alltid med variatorer , testing testing , fins inget generell lösning . om man vill ha ut det där liiiiiiiite mer än fabrikanten gör som skall passa en bred massa .

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Till turbo bör det funka bra med en bakvänd Helix, flackare i början och brantare på slutet.
Då får du laddtryck tidigare och matar på bättre sen.
Inte så lätt att få till en bra setup på turbo.

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Det finns att köpa såna, kolla boondocker.
Jag har bara en bakvänd helix, den är till den gamla bra Arctic sekundären.53-57

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
ska prova att trixa lite med fjädern först tror jag, går det att släppa på befintlig? har en till fjäder liggande också men kommer inte ihåg vad det är för en.. är det lika fjädrar i tss-98 och tss-04?