Funderingar på långa skotrar CF7, Renegade 600

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
Åker på en kort polaris edge 700 03 just nu men vill byta maskin till en som tar sig bra i puder på ängar och även kunna utmana halvbranta kullar.

Har lite frågor om dessa maskiner.. Hur långa är de?
Crossfire 7
Renegade 600

och är F7orna 307 långa?

Jag har läst på forumet att F7orna tar sig bra både på led och lössnö, kanske skulle räcka för mig om jag vill ha bang for the buck!? För crossfire och M maskinerna kostar lite mer än en kort F7a.

Men åter till långa skotrar; Crossfire och Renegade som är crossovers, finns det en stor skillnad förutom effektmässigt och körställning som någon känner till?

Ge gräna andra förslag på crossovers/korta skotrar som tar sig bra överallt.

Angående Renegadens låga bensinförbrukning bryr jag mig inte så mycket om då jag hellre skulle sitta på en som tar litern mer och tar sig fram där de tar stopp för skidoon

mvh John
 

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
mattlängd =345 cm är som att köra en kort efter led och tar sig lite bättre i snön.
ligger väl nästan 2dm mer matta i backen jämfört med korta modeller
Okej. Bara lite bättre i snön? Anyway, jag är inte en som pressar efter led. Kör aldrig mer än 70 på led, över 100 bara då de är raksträckor..

Vill jag ta mig bättre i snön och i princip aldrig köra fast.. Borde jag gå direkt från en riktigt kort skoter till en lång summit, M eller rmk?
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Vill jag ta mig bättre i snön och i princip aldrig köra fast.
Då skall du börja åka skidor istället :biggrin1:
Man kör fast med vilken skoter som helst om snödjupet är nog stort eller fel beslut tas när man pumpar runt i pudret och skall avancera upp på nån kulle eller ur en ravin. Spelar ingen roll om du då har 4 meter matta och 170 hk som frustar.

Crossovermaskinerna som du nämner har, med samma förare, en väsentligen bättre förmåga att skotta sig fram i pudret än de kortare syskonen. Samma gäller relationen mellan mountain och crossover. Det gäller bara för dig att bestämma vad som prioriteras. Vill du ha en maskin som är bra på det mesta så köper du en crossover. Beträffande frågan om framkomligheten mellan de två maskiner du frågar om Crossfire 7 och Renegade så kan man nog tänka sig att Crossfiren drar det längsta strået i djupsnön. Renegaden dock med ett modernare chassie som nog är snäppet bättre efter led. Vill minnas ett test från Snowmobile -06 där CF 6 ställs mot Renegade 600. Kommer för tillfället inte ihåg hur tongångarna gick då, men nån annan kanske har egna erfarenheter.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Om du är ute efter med lössnö kapacitet av dom 2 så är det crossfire´n du ska välja. Crossfire är överlägsen dom andra crossover maskinerna när man kommer utanför leden. Den är ju en M7a som har blivit något ledanpassad.
 

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
Om du är ute efter med lössnö kapacitet av dom 2 så är det crossfire´n du ska välja. Crossfire är överlägsen dom andra crossover maskinerna när man kommer utanför leden. Den är ju en M7a som har blivit något ledanpassad.
Okej, och det menar du utan att vara arctic cat frälst? :cheesy: Sett att du föredrar arctic cat nästan före allt.

Men har en kort fråga, där jag bor är det som mest 0,7-1m snödjup och inte speciellt bergigt. Är det då helt onödigt med en M7a?
Alltså att en CF7 är ett bättre val. Jag åker 35-40% led resten utanför leden.

Vad är förresten skillnaden mellan crossfire 7 2006 och 2007an? :)

mvh John
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Tror inte det finns Cf7or -07 i Sverige osäker dock om detta, men om det finns borde det vara back från 07.

Måste bara säga Switchbacken är en fin maskin fast kanska bara är Ski doo och Arctic som gäller.
 

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
Tror inte det finns Cf7or -07 i Sverige osäker dock om detta, men om det finns borde det vara back från 07.

Måste bara säga Switchbacken är en fin maskin fast kanska bara är Ski doo och Arctic som gäller.
Nejnej, kör ju polaris nu :] Såg din tråd om CF 7, köpte du den?

Menar du Switchback dragon 07? Vill helst ha back m.m så då borde inte en renegade 600 vara ett dåligt köp. speciellt dom med x paket!

Men angående polaris, dem gör ju mest ledmaskiner, är switchbackarna bra på led såsom pudret? Skulle vara intressant å se en fight mellan en CF7 vs dragon switchback 700 07 på guppig led och manövreringsegenskaper på ängar då man burkar.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Okej, och det menar du utan att vara arctic cat frälst? :cheesy: Sett att du föredrar arctic cat nästan före allt.

Men har en kort fråga, där jag bor är det som mest 0,7-1m snödjup och inte speciellt bergigt. Är det då helt onödigt med en M7a?
Alltså att en CF7 är ett bättre val. Jag åker 35-40% led resten utanför leden.

Vad är förresten skillnaden mellan crossfire 7 2006 och 2007an? :)

mvh John
Jo, jag erkänner att jag är smått arctic frälst :p Men när jag försöker hjälpa folk att hitta vad som passar dom så brukar jag försöka att vara någolunda opartisk. Jo, då är nog en Crossfire ett bättre val än M7an. Crossfire 700 fanns bara 2006 i sverige. 2007 kom 800 twinspark motorn och ersatte 700an.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
nopp köpte inte Cf7.an han sålde till någon annan tyvärr.

Är så grymt sugen på en switchback 600 cfi just nu, även 600 ho. Känns osm jag kan köpa vilken som helst men inte någon som vill sälja alla har ju redan någon annan tingat.

Switchback -07 finns inte i 700 tror jag, kom först -08 och dem har back, hört att man ska borra om boggien på Dragon 700 -08 för bättre lössnö egenskaper.
CF7:an har inte back.

Renegaden är en fin maskin, bara kört Xp men den var riktigt trevlig måste jag säga.