Fusion 600 dragon eller rev MXZ 600?

Reckless

Aktiv medlem
30 apr 2008
82
0
6
Vad skulle ni ha valt en Fusion 600 dragon -06 eller en rev Mxz 600 SDI -04, 05?

Jag vill ha en skoter som tål stryk och som är rolig att busköra och leka med. Har även tänkt köra en del lössnö också och hoppa lite så jag tyckte dessa två modell verkar mest intressanta för min prisklass. (Har ungefär 50.000 att röra mig med.)

Någon som vet fördelar/nackdelar hos dessa två maskiner?
Är skillnade i bränsleförbrukningen stor?

Något annat?

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Röstar helt klart för rev'en, klarar utan problem att tuktas med, går riktigt fint i puder och drar mindre soppa.
Vet faktiskt inte vad Fusion'en är bättre på det får någon annan komma med :p

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
dom flesta kommer nog säga rev:en (skulle jag tro iaf) då du har lite nyare körställning och den känslan jag får är lite smidigare? sdi = bränslesnål. försök få tag på 05:an då 04 är första modellen av sdi:n , har dock itne hört några större barnsjukdommar än att det slutar "suga" in soppa när det är lite bensin kvar, sen har jag läst om att kolvringarna börjar släppa på "materialet" eller något liknande, aja nån med mer erfarenhet får fylla i eller rätt mig:)

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Jag tycker du borde leta efter en sån som jag har köpt mig (iq 600ho), då får du mycket "mer" skoter för pengarna enligt mig iallafall.
Av det lilla jag har testat den så känns den riktigt bra, motorn känns jäkligt rapp ett plus är ju att det sitter ställbara dämpare också (vet inte om det sitter på skidoo?)

Edit: Tänk även på att de flesta tycker att du ska köpa det som dom själva kör inklusive mig, så gör som beasten sa och prova lite olika modeller!

Last edited:

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Jag tycker du ska prova dom och skapa dig en egen uppfattning....det handlar ju om tycke och smak. Provsitt/stå i alla fall så du får "känna" lite vem som passar dig bäst...jag skulle säga Polarisen, sen så är det ju andra saker som spelar in. matta? hur långt har dom gått? skicket? mm

Reckless

Aktiv medlem
30 apr 2008
82
0
6
Kan säga att det blev en Renegade 600 SDI med 44as matta.
Har hunnit provköra den i helgen och är, än så länge, ganska nöjd med den, men skulle vilja att den reser lite mer, (kan bero på förret också).

Men om man drar åt balata-remmarna så vill den väll lyfta skidorna mer? (i nu lägget var dem nästan slaka...)

freestyler

Välkänd medlem
24 dec 2007
154
0
16
Kan säga att det blev en Renegade 600 SDI med 44as matta.
Har hunnit provköra den i helgen och är, än så länge, ganska nöjd med den, men skulle vilja att den reser lite mer, (kan bero på förret också).

Men om man drar åt balata-remmarna så vill den väll lyfta skidorna mer? (i nu lägget var dem nästan slaka...)
Renegaden är väl inte en så "resvänlig" skoter. Om man ändrar balata-remmen får man ju inga riktiga res... boggin blir ju kvar på marken.

Reckless

Aktiv medlem
30 apr 2008
82
0
6
Renegaden är väl inte en så "resvänlig" skoter. Om man ändrar balata-remmen får man ju inga riktiga res... boggin blir ju kvar på marken.
Någonting borde man väl kunna göra, för att få den att lätta lite mer på skidorna iaf?:wondering:

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tänk, att allt handlar om att åka på skidres idag.
Jag förstår inte riktigt tjusningen med det hela, visst vill man ha en skoter som kan resa upp över hinder och agerar lätt och alert i djupsnön. Men jag förespråkar samtidigt bra skidtryck så du får goda ledegenskaper.

Skidres kan du ju göra med i princip vilken modernare skoter som helst, det mesta hänger väl ändå på din egen teknik och förmåga, samt på föret.

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Tänk, att allt handlar om att åka på skidres idag.
Jag förstår inte riktigt tjusningen med det hela, visst vill man ha en skoter som kan resa upp över hinder och agerar lätt och alert i djupsnön. Men jag förespråkar samtidigt bra skidtryck så du får goda ledegenskaper.

Skidres kan du ju göra med i princip vilken modernare skoter som helst, det mesta hänger väl ändå på din egen teknik och förmåga, samt på föret.
Vet du något roligare sätt att kolla styrstålen :becky:

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
En rejäl puderkurva åt höger för att kolla det vänstra, och en puderkurva åt vänster för att kolla det högra? :D

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Kopplad boggie gör under för att hålla skidorna i marken som ett strykjärn
allt som oftast med en okopplad kan skidorna hänga i luften som en tvättlina.

Men dessa är inte 2absoluter, de finns olika mekaniska lösningar som gör en boggie lite mer än de andra om man vill de.. Klossar att vrida, balataremmar att justera mm.

och ja på renegaden är den kopplad, de 2 dämparna och armarna i boggin jobbar och reagerar med varandra tack vare vissa delade infästningspunkter.

Reckless

Aktiv medlem
30 apr 2008
82
0
6
Går de på något sätt att ändra i kopplad boggie så att den reagerar mer som en okopplad? Vill att den ska lätta mer på skidorna.

Har som sagt en nyinskaffad Renegade 600 SDI -05.