Fusking utav hastighets mätare f5

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Första frågan; som topic lyder, nu har jag ingen aning om dessa mätare är analoga eller digitala på f5or -03?

Andra frågan; Analogt/digitalt, går det att fuska med milen här? Vrida tillbaka miltalen? Köra skotern utan wiren/kabeln isatt?

Tredje frågan; Det går inte heller att ta reda på om den har fuskats med vid köp? utan bara att bedöma utöver skicket på skotern?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Digitala.
Jo, det går att "fuska".
ECUn lagrar drifttiden på maskinen. Ifall medelhastigheten under hela skoterns livstid understiger 25 km/h anser jag att du ska börja fundera. (detsamma gäller om den gått över 100 km/h =)) Min hade gått just över 30 km/h i snitt när jag köpte den.
Om det är en nyare mätare på en 03a, som indikeras av vit mätartavla, så kommer miltalet inte stämma.

Vad spelar det för roll om den gått 100 eller 1000 mil ifall den är fin?
Jag vet folk som har haft skotrar 50-60 mil och de sett ut som att de har gått motsvarande 2500 mil i min ägo.

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
För att få fram drifttiden på skotern är så lätt att vrida om nyckeln eller?

Jo självklart, men detta snack om dessa stora motorrenoveringarna etcetc när skotern har gått långt oroar mig givetvis.

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Men hur gör dom då? Drar man bara ut vajjern, eller kan man backa miltalen på annat sätt :S börjar nästan bli orolig. Har då inte kollat medelhastigheten.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Man kan backa miltalet genom att köpa en mätare med mindre mil, men drifttiden sitter fortfarande i ECUn.
Man kan stanna miltalet genom att helt sonika rycka ur givaren.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
driftstiden sitter tyvärr i mätaren, veentuellt så går den att läsa av i ECU:n men den som visas i displayen sitter i mätaren.

Som tur är så är det otroligt ovanligt med mätarskruvade firecats jämfört med andra skotrar efter som det inte är så lätt att få till det.

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
driftstiden sitter tyvärr i mätaren, veentuellt så går den att läsa av i ECU:n men den som visas i displayen sitter i mätaren.

Som tur är så är det otroligt ovanligt med mätarskruvade firecats jämfört med andra skotrar efter som det inte är så lätt att få till det.
men koppla ur den kan ju inte va svårt? men då har man väl iofs ingen check engine lampa och oljelampa.