Fyrtakt

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Läser mycke här i forumet om ni som har köpt fyrtakt o man blir ganska avundsjuk på er men
jag är en som låter nyheter få några år på sej att utvecklas, det är ju det där med fosterstadiet
som jag inte gillar som när man höll på med båtar man sprang ju inte o köpte en ny utombordare så fort det kom nyheter på dom utan det fick gå 2-3år innan man bytte.
Men är det inga som köper nyheter så blir det aldrig bättre heller så ni får se er som testpiloter
för oss som är suspekta till nymodeheter.:cool:
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Jo sant ....

Men detta är ju inte så nytt igentligen utan det är ju en vidare utveckling av den teknik som funnits i några år nu i RX-1 makinerna så man kan väl säga att det är steg två för Yamahas del i utvecklingen av 4takts skotrar.

Så för min del känns det inte som att man trampar ut på osäker mark alls.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Sidewinder skrev:
Jo sant ....

Men detta är ju inte så nytt igentligen utan det är ju en vidare utveckling av den teknik som funnits i några år nu i RX-1 makinerna så man kan väl säga att det är steg två för Yamahas del i utvecklingen av 4takts skotrar.

Så för min del känns det inte som att man trampar ut på osäker mark alls.
Du har nog rätt men tänkte närmast på drivlinan och den nya 3pipan för 4:an har ju funnits
länge åsså den nya boggien eller var det flera men om ett par år kanske om man kan få
diseln (frugan) med på noterna men man får hoppas att så blir fallet men om inte annat
får man väl modda en rulator.;)
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Spelar ingen roll.....

.....för min del om det skulle vara otrampad mark. Känns bara väldigt bra.......just nu.....varje gång.......när jag är ute och bränner med nya Rage:n ;-) Skulle inte vilja vänta "några år" till på den sensationen. Tror inte sambon och telningen kommer att klaga senare i vinter heller i pulkan bakom........tänker på avsaknaden av den "ljuva" tvåtaktsdoften ;-)))

Goooo Juuuul!

/Matti
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det finns en nackdel med pulka och avgasrören där bak. Lukten måhända blir mindre från oljan, tyvärr så blir det mer koncentration av de avgaser som inte luktar och tyvärr så är dessa avgaser ganska farliga. Och dessutom så blir ljudnivån för de i pulkan mycket högre, iaf om en RX står framför.

Men nu i vinter så har jag byggt ett litet arrangemang liknande det som BK-system gör för att leda avgaser/ljudet bakom pulkan. Skillnaden är att jag har 2-1 kopplingen som en bil har efter grenröret (närmare bestämt Volvo 240 :) ), BK har 90 graders vinklar vilket inte är så bra.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Hur är det egentligen.......

Jag tror inte det spelar någon större roll för avgasmängden bak vid pulkan om utblåset är under baljan på skotern eller bakom dynan......det blir nog ungefär samma när man är i rörelse med ekipaget. Kanske tom bättre med utblås bakom dynan eftersom avgaserna då blåses rakt bak med lite "tryck" och inte fastnar i turbulens under skotern och virvlar runt. Vill ju till att pulkan är täckt förståss så inte blåset från genesis-3:an hamnar rätt i nyllet på dom bakom ;-)

Enda som hjälper markant mot "mängden" avgaser är nog BK-system eller liknande som du Mikael beskriver ovan med utblås bakom pulkan. En 4-taktare är väl inte heller lika känslig som en högtrimmad 2-taktare för olika förlängningar av avgassystemet (mottryck å annat som påverkar fyllningsgrad hos 2-taktarna mer än på 4-taktarna, eller?)

mvh / Matti
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Om du har rätt angående hur avgasvirvlarna åker vet jag inte. Jag har iaf testat lite och hittills så märker jag ingen speciell nedsatt effekt med kälk-avgassystemet. Man tokkör ju inte med kälken så man kanske inte behöver alla 145hk. Ljudnivån minskas markant också och det var mest det som ungarna klagade mest på i vintras... grabben klagade iofs på allt, men det vara bara för att han ville helst åka på skotern ;)
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Fyrtaktarna är inte särskilt känsliga för förendrade mottryck, innom rimlighetens ramar självklart.