Fyrtaktare -01 startar inte !

Snöräven

Medlem
24 nov 2007
8
0
1
:hello:Hade batteriet på laddning, använder snabbkopplingsfästet som följer med laddaren (ctek3600) och hade därför både plus och minuspol anslutna, vad händer jo kabel till laddaren går av och orsakar kortslutning:bawling:.
Dessbättre hände det när jag forfarande var vid skotern och ryckte loss laddaren omgående.
Nu startar inte motorn, när man slår på tändningen startar inte bränslepumpen. Startmotorn går och det "klickar" som det brukar före start men sen är det kört. Visst är det röd och svart kabel till bränslepumpen ? Jag får ingen kräm fram till dessa när jag vrider om nyckeln.
Nån som varit med om liknande eller har en idé, skriv för nu är det skoterväder och det suger i tarmen.............:laugh:

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Batteriladdare brukar ju leverera väldigt lite ström (ampere) så verkar lite konstigt att det skulle ha bränt säkringar. och antar att när kabeln gick av så åkte den mot cylindrar eller chassi eller nått så det borde bara vara laddaren som pajja.

Annars har jag inget bra svar. :(

Snöräven

Medlem
24 nov 2007
8
0
1
Tack för snabba svar !
Jag har kollat säkringarna, hela. Men reläerna har jag inte kunnat kolla, det är ju bara de relästyrda funktinerna som inte funkar såsom bränslepump, tändning, handtagsvärme och belysning. Har iallafall beställt nya reläer för att testa och ev kunna utesluta felet. Lite konstigt fel för startmotorn går runt men inget annat fungerar.
Tacksam för fler tips och jag hör av mig om vad som händer.

Snöräven

Medlem
24 nov 2007
8
0
1
Nu jäxxxar startar den :laugh::laugh:.
När batteriladdaren brann ( kortslutning pga kabelbrott på laddaren) så smälte även en jordkabel, fick hjälp av grabbarna på ctek att lista ut detta och vid felsökning hittade jag ett kabelbrott och bytte den kabeln och nu startar skotern som vanligt.
Kan väl varna lite för snabbanslutningen som följer med laddaren och rekommenderar att plocka ur batteriet vid laddning:rolleyes: det kommer jag göra i fortsättningen.