går det köra friluftskartan i htc desire hd??

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
när jag satt å kollade lite på internet igår, så såg jag nå som jag förstod som att folk kör nå garmin program så dom kan köra friluftskartan i sin mobil.
funkar det i htc desire hd? (jag har en som ligger så jag tänkte använda den som gps på skotern om möjligt)
om möjligt, hur gör man? är det lätt? eller kan någon hjälpa mig att få igång skiten?

tack å tack
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
tror inte det funkar iom att garmin programmet körs i windows miljö, fast de kan hända att det finns garmin till android med dock har jag inte sett något. I windows telefoner kan man installera garmin och in med mapsource på datorn, synca kartan mot minnet i mapsource och sen föra över den till telefonen. Jag har lagt in garmin i min Getac (handdator med inbyggt gps och windows os) och då funkar friluftskartan utmärkt.

en snabb google sökning gav första resultat att det numera går att köra garmin i android,

läs mer här
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=834814
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Du behöver en garmin-karta i img-fomat. Dvs en fil som heter: gmapsupp.img. Den kan man t ex göra med programmet MapSource från Garmin. Kopiera den till roten på minneskortet i telefonen.

Installera Navit från apk-filen. Ta den senaste här:
http://download.navit-project.org/navit/android/svn/

Ladda även ner apk-filen till din dator. Pack upp den med t ex Total commander eller annat lämpligt program. Öppna filen res\raw\navit.xml med en editor t ex notepad++.

Ändra taggen mapset enabled="yes" till "no" för navitmap.bin.

Samt mapset enabled="no" till "yes" för garmin. Ändra data till /sdcard/gmapsupp.img"

Spara och kopiera även denna fil till roten på minneskortet.

Om du gjort rätt ska det bara vara att starta Navit och navigera.

Dock tror jag detta endast funkar med Friluftskartan och inte Friluftskartan PRO eftersom att Friluftskartan är okrypterad och PRO är krypterad men du kan ju testa.