Om den har gått bra på samma bestyckning sen '85 , varför skulle den då inte duga nu längre?
Den kan ju ha fått för mager blandning av någon annan orsak, t ex läckande vevaxeltätningar eller förgasargummin, för lågt bränsletryck eller något igensatt förgasarmunstycke. En annan orsak till kolvskada är om den har spikat pga för tidig tändning, t ex för att tändplattan har vridit sig eller något har hänt i CDI-enheten.
Börja med att kolla/byta förgasargummina och göra ren förgasarna noggrannt. Skruva loss allt som går att få loss, tvätta alla delar noggrannt, blås igenom alla kanaler och munstycken med tryckluft så du är säker på att det inte är stopp någonstans.
När du väl har satt ihop och fått igång motorn så spraya med startgas vid vevaxeltätningen medan motorn går på tomgång, om det läcker där så kommer det att märkas på gången!
Mät bränsletrycket, koppla gärna in en manometer så du kan ha den med på en provtur och kolla att trycket inte försvinner vid fullgas. Normalt är 0,1 - 0,3 bar.
Kolla också tändläget med stroboskoplampa vid olika varvtal. Prova att värma och kyla (hårtork / snö) CDI-enheten medan motorn går med t ex 6000 varv/min och kolla att tändläget inte ändras då.