Går inte på höga varv!

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Jag har en zr 440 med 600 förgasar motor i, och den vill inte gå på höga varv/full gas!

Jag har bestyckat om, både upp och ner å hit å dit...
när jag pump gasar går den som den ska och är rapp och svara på gas, men trycker jag stumt och håller kvar så börjar den bluddra och "mota" sig själv på någe vis. den beter sig även så upp pallad. Har provat med nya stift å de är jämt och fint komp osv, har även gått över hela motor med start gas och den drar ingen tjuvluft någonstans när jag gjorde de, en annan lustig sak är att ena stiftet (mot svänghjulet) blir vitt och den andra (mot variatorn) blir gyllenbrunt, har satt på öppna luftfilter för att gummit till luftburken var spruket på högra sidan, tänkte om de var derför men lika dant med öppna filter.

Någon som kan hjälpa / tipsa mig om vad fan de kan vara?
Vinter står på dörren och det är så j*kla surt när skotern inte går som den ska...

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Innan min skator på min ZR600 '98 for så betedde den sig som att den fick alldeles för mycket soppa.
Har du provat mäta upp statorn?

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
för att svara på "2stroke" jag köpte den nyss och köpte den på havsnivå och jag bor på mycke högre höjder, och när jag tog hem den så gick den fett från halvgas och uppåt så jag tänkte att det bara var att bestycka om den, och den går ju mycket bättre nu men den har fortfarande kvar "bluddret" på full gas. den "bluddrar" mer under belastning, då "bluddrar" den typ från 3/4 gas.

"camata" okej, ne jag har inte mätt upp statorn men haft tankar och göra de... mätvärden borde väll finnas här på forumet va? kan ju inte va första som ska mäta statorn på en Arcticmotor...:p

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
har en kompis som hade samma problem på hans f6a men på den var det variatorerna som gick tungt och då orkade inte skotern varva som den skulle och på grund av det så fick den för mkt soppa, kolla så vikterna i variatorn går lätt

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
"peder86" jag ska kolla variatorn i helgen å kolla så de är rätt rem osv...

"thullen" nja, svårt å säga om den gick bättre, jag köpte som sagt den nere på havsnivå så de fanns ingenstans att provköra riktigt, men jag upplevde den inte till att gå som den gör nu. jag vet inte om de är 440 eller 600 pipan på. det sitter inte apv portar på den.

Tacksam för alla svar!

Last edited:

ekke30

Medlem
8 jan 2008
46
0
1
Avesta
Skulle kolla reedsen om jag var du... Är de dåliga så kan den jobba imot sig själv på höga varv som du säger..

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
För folk med liknande problem så var statorn paj, kortis i en av spolarna...

Last edited:

robinahrlin

Medlem
20 nov 2012
14
0
1
Malung
hej jag undrar om nån av er vet vad det är för fel på min arctic cat zl 500-98.
först hade jag en polaris variator som var helt fel bestyckat till min så den varva bara 7k. så jag lyckades få tag i en zr-440 variator för relativt bra pris jag monterade variatorn och den varvade ut 8600 varv som den skulle. sedan efter en tur så satte den igen ett stift så den bara gick på 1 cylinder. bytte båda tändstiftet och den gick på två igen sen dess har den ej varvat ur mer än 7.500
vad kan det vara? :) tror ni det är samma? :)