Går på en cylinder ibland.

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Hej, har en mxz X sdi ho -05 som det är ett märkligt problem med. Har hänt 3-4 gånger nu att den bara går på en cylinder.

Första gången i fjällen för ca 1 månad sedan, då startade jag den och gick in i stugan efter ca 5min kom jag ut då hade den lagt av. Provade starta igen. Då gick den bara på 1 cylinder. Bytta stiften, då gick den som den skulle.

Sedan hände nästan samma sak igen, fast då hade den stått i varmgarge, startade den lät den gå på tomgång några min, sen stängde jag av den och startade igen. Då gick den på 1 cylinder. Bytte till dom "gamla" stiften, då fungerade den igen.

Köpte nya stift, den fungerade som inget hade hänt igår. Idag när jag starde den gick den på 1 cylinder. Satt i gamla stiften igen, då fungerade den. Sen efter ca 3 timmars körning stannade vi en snabbis och hade skotrana igång, då gick den ner på 1 cylinder igen. Provade med dom andra stiften, men fungerade inte första gången, men andra...

Stiften verkar ju inte vara trasiga då dom fungerar efter ett tag igen eller vad man ska säga. Ett av stiften är alltid blött när det inträffar. Provade ruckla lite på tändhattarna när den gick på 1 cylinder men märkte ingen skillnad.

Nån som har någon ide om vad det kan vara, eller vad man kan prova?

robban554

Ny medlem
31 jan 2010
2
0
1
gävle
hej jag har exakt samma problem med min ski-doo formula z 583 rotax rave 95a.
jag var ute och åkte en dag och efter ca 3 mil så stannade vi och snackade lite. och sen när vi skulle åka igen då gick den bara på en cylinder. jag bytte stiften och den gick som den skulle igen. vi åkte ca 3 mil till och då började den gå på en cylinder igen under tiden vi åkte och då stannade vi och stängde av skoter. sen efter en stund så testade vi igen men de var likadant då. så då åkte vi hemåt och efter ca 5 minuters körning så small det till sen gick den som den skulle igen. sen dagen efter när vi skulle åka då gick den bara på en cylinder igen. då bytte jag stiften och den gick som den skulle. och det högra stiftet är alltid surt när det inträffar.
kan det ha att göra med tänd kablarna eller tänd hattarna.
snälla hjälp mej!!!!!

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Har alltid kört på kablar och hattar från ok (NGK) och de har fungerat utmärkt. Din maskin kanske behöver speciella?