Göra snö hemma!

Polaris86

Välkänd medlem
4 okt 2009
182
0
6
Borlänge
Tjabo!
Blev dock inget med mitt projekt att bygga snökanon.
Då jag beställde en färdig från usa, super bra att ha o göra med o måste nog påstå att leveransen va rekord snabb.

Kommer lägga upp en filmsnutt snart =) har redan blivit en fiiiiin baksida på kåken nu :D
Ca 2dm snö 15x20m

Extremt efektiv och lätt att sätta i ordning!

Rekomenderar att de som är sugna tar en titt hos
http://www.snsnowmaking.com/offer/?xyz=123

Som sagt jag är super nöjd, och det kommer en film strax!:ciao:

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Ingen som har nå bilder att dela med sig när det gjort sina projekt med att göra snö! Roligt att se och höra från ngn svensk som gjort det=)

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Det här ska bli intressant att följa då jag själv jobbar med att lägga snö på skidanläggningen jag jobbar på. Ingen som planerar att göra sin egen version av en lenko 540? hihi :)

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
Alltså.. vad är det bra för? kostar massa pengar å snön kommer ju ändå?=)

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Det är mer än rolig grej än något att använda! Hur går det med bilderna? Snart kan man inte avgöra om det är äkta lr fake;)

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Precis nu kan jag då intyga att de är tillräckligt kallt i Borlänge -6,8 grader. En annan fråga: Var å svetslagade Lugnets snökanonledningar i sommras och där krävdes 36bars tryck för snötillverkningen, en fundering bara...

Snotrik

Välkänd medlem
4 feb 2008
200
0
16
33
Byske
Anledningen till att inga bilder kommer är kanske att deras skapelser har exploderat! :afraid:

Polaris86

Välkänd medlem
4 okt 2009
182
0
6
Borlänge
Nejdå! Men lär ha kallt också!
Här är kort¨på min första skapelse, fungerade bra, men med bara vanligt vattentryck och kompressor, så tog det tid, lägger även upp kort på min nya skapelse jag pulat ihop nu, denna kommer gå med högtryckstvätt och kompressor.
Och kommer förhoppningsvis pumpa ut mer snö!
Denna testade jag när det va -7 ute.

Ska bli kallt igen nu till veckan, blir till o testa den nya då, även inviga nya video kameran ^^

Polaris86

Välkänd medlem
4 okt 2009
182
0
6
Borlänge
Precis nu kan jag då intyga att de är tillräckligt kallt i Borlänge -6,8 grader. En annan fråga: Var å svetslagade Lugnets snökanonledningar i sommras och där krävdes 36bars tryck för snötillverkningen, en fundering bara...
Ja men om du kikar på storleken på deras snö lansar så behövs det, dom kör även i regel 6 munstycken.
Pratade även med en som jobbar här i Romme alpin, han menar på att jag borde slopa kompressor och vatten iden, och bygga en fläkt kanon i stället, är lite sugen på det, men det skulle innebära mycket mycket mycket fler munstycken, som INTE är billiga att införskaffa, dessa jag använder nu har jag lyckats muta till mig från en firma i gävle som säljer snökanoner och liknande byggnadskanoner.

Och en till sak ang deras ledningar, hur många lansar, kanoner har dom inte kopplat på den slingan?
Hundfjället kör 250 kanoner kopplade på sin station, då behövs det mycket tryck.

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Det här beror ju alldeles på hur mycket snö man ska lägga åt gången. Jag lägger snö jag också, och vi har också runt 30-35 bar i vattentryck (och 7-8 bar i lufttryck) vid pumparna. Dock kör ju vi inte en kanon med ett munstycke, utan kanske 35 st med i snitt 3st 40 l/h munstycken, plus två "mobila" Lenko fläktkanoner. Då behöver man lite fart på det hela!

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Kanonerna jobbar ju mot ett konstant tryck oavsett hur många kanoner du har på slingan. Dom kör ju samma tryck i ledningarna oavsett om dom kör 2 eller 50 kanoner. Att det kräver högre tryck har väl snarare med hur stor volym snö du vill tillverka på ex 1 dygn, lägre tryck = mindre snö. Att du inte behöver det trycket förstår jag när jag såg bilderna. som kom upp efter mitt inlägg. Det var ju inga volymer direkt.