G-type (1997) stötdämparinställning forts.
Tack
2stroke &
KimAlexander för era svar !
Måste erkänna att jag faktiskt snålade lite och bara skickade in boggie dämparna för renovering, men jag hade tänkt mig att köra med framdämparna som de är denna säsong
.
Inbillar mig att framstötdämparna är mindre utsatta eftersom de är bättre skyddade från snö, is osv.
Vid närmaste verkstad kostar det 50 EUR (ca 500 kr)/st. att renovera stötdämpare. Hualigen! Senast inför nästa säsong blir nog också framdämparna genomgångna.
När jag köpte skotern var mattan slut.
Eftersom enda nya mattan som direkt skulle ha passat under skotern var Lynx original 320 cm. = DYR !!
, så bestämmde jag mig för att förlänga boggien lite och montera en 345 cm matta i stället.
Detta gjordes med förlängningsplåtar och satte en standard 345 cm matta.
Dels blev det billigare
(och kommer att löna sig ännu mer nästa gång mattan skall bytas)
och dels blev det lämpligare kombination med 2-pers. sadeln.
Tidigare satt passageraren ungefär mitt ovanför bakaxeln.
Om jag inte minns fel har den nya mattan 25 mm kammar.
Tyvärr kan jag inte i detta nu fotografera boggien eftersom det for till en annan verkstad för svetsning, samtidigt som stötdämparna for in för renovering.
Som vanligt hade örat för infästning av främre boggien gått av.
Det kommer att bli förstärkt denna gång så att det förhoppningsvis håller framöver.
Torde få hem boggien samt stötdämparna i slutet av denna vecka eller början av nästa och då ska jag ta bilder och sätta in så den som är intresserad får se eländet.
Vad gäller infästning av främre stötdämpare så skall jag utan vidare testa att montera dem i de inre hålen eftersom de då blir rakare (närmare lodrät).
När jag hämtar dämparna från servicen skall jag samtidigt fråga pris på fjädern som
2stroke nämnde (hard). Det kan faktiskt vara lösningen på problemet.
Både främre och bakre dämpare i boggien har balatarem.
När jag får hem boggien ska jag kolla i vilket hål främre balataremmen är monterad och ifall det ännu finns hål lediga ska jag försöka spånna den ett hål.
Har den bakre balataremmens inställning också någon betydelse ?
I såfall borde väl den släppas lite, eller ?
När jag sedan börjar justera, kan jag göra enligt följande?
- Spänn främre balataremmen ett hål.
- Släppa både framdämpare och båda boggiedämparna i lösaste läget.
- Spänn först främre boggiedämparen tills den känns bra.
- Spänn sedan bakre boggiedämparen tills den känns bra.
- Spänn till sist framdämparna tills de känns bra.
- Om inte ovanstående hjälper, spela lite med fastsättningen av framdämparna (vilket fastsättningshål som används) samt balataremmarna.
Är jag månne helt ut och seglar nu, eller låter ovanstående vettigt.
Tack för svaren hittills. Jag skall som sagt bifoga bilder så snart jag får hem grejerna.
Mvh. // Stefan