Hej på er alla och god fortsättning på det nya året.
Jag är lycklig ägare till en Lynx Enduro 600 (583 RAVE) G-type -1997 som trots allt inte är helt felfri . Senaste vinter blev båda variatorerna servade på auktoriserad verkstad (och naturligtvis avfettade) och nu i höst har variatorlinjering gjorts.
När jag köpte skotern hade den en Dayco 1109 rem monterad och med denna gick det hur bra som helst ända tills remmen brast och söndrade mätarvajer, vinkelväxeln till vajern mm. I samband med detta blev alltså variatorerna renoverade och en ny Bombardier originalrem med nummer 28418 blev monterad.
Efter att ha bytt till Bombardier originalrem har remtjut uppstått konstant. När jag kör sakta och "knycker till" på gasen så ylar det ungefär som en lös fläktrem på bilen. Vid högre farter (~50 km/h och uppåt) är ljudet borta, eller hörs åtminstone inte. Har efter detta också testat med en Dayco 1109 rem (har en sån i reserv) och med denna uppstår inga som helst ljud från remmen/variatorerna.
Pga. ovanstående blev alltså variatorlinjering gjord denna höst, men detta hjälpte inte heller.
Börjar nu misstänka att Bombardier remmen har något fel (tillverkningsfel?). Har nu beställt en Dayco Ultimax rem som jag tänkte testa med istället. Jag konstaterade också, i samband med att jag beställde, att Bombardier remmen med nummer 28418 är rekommenderad för både 500 cc och 600 cc modellen. Nummer 28420 modellen är rekommenderad endast för 600 cc och torde följaktligen vara aningen hållbarare än 28418 som jag nu har monterad.
Så till frågorna:
- Är det någon som har haft liknande problem och har någon aning om vad det beror på?
- Är det månne remmen det är fel på eller är det något annat?
- Tror ni det hjälper att byta till Dayco Ultimax eller vore det att föredra att byta från Bombardier 28418 modellen till 28420 (ingen nämnvärd prisskillnad mellan Ultimax och 28420, men försvinner problemet vid byte till en annan Bombardier rem )?
- Är Dayco Ultimax en bra rem?
- Är kanske enda utvägen att återgå till Dayco 1109 remmarna? Skulle inte föredra detta eftersom dessa tenderar att vara ganska svaga och brister utan förvarning.
Jag bör väl ännu nämna att Bombardier remmen blev ordentligt inkörd och har ej missbrukats på något sätt.
Tacksam för alla svar.
Mvh,
Stefan
Jag är lycklig ägare till en Lynx Enduro 600 (583 RAVE) G-type -1997 som trots allt inte är helt felfri . Senaste vinter blev båda variatorerna servade på auktoriserad verkstad (och naturligtvis avfettade) och nu i höst har variatorlinjering gjorts.
När jag köpte skotern hade den en Dayco 1109 rem monterad och med denna gick det hur bra som helst ända tills remmen brast och söndrade mätarvajer, vinkelväxeln till vajern mm. I samband med detta blev alltså variatorerna renoverade och en ny Bombardier originalrem med nummer 28418 blev monterad.
Efter att ha bytt till Bombardier originalrem har remtjut uppstått konstant. När jag kör sakta och "knycker till" på gasen så ylar det ungefär som en lös fläktrem på bilen. Vid högre farter (~50 km/h och uppåt) är ljudet borta, eller hörs åtminstone inte. Har efter detta också testat med en Dayco 1109 rem (har en sån i reserv) och med denna uppstår inga som helst ljud från remmen/variatorerna.
Pga. ovanstående blev alltså variatorlinjering gjord denna höst, men detta hjälpte inte heller.
Börjar nu misstänka att Bombardier remmen har något fel (tillverkningsfel?). Har nu beställt en Dayco Ultimax rem som jag tänkte testa med istället. Jag konstaterade också, i samband med att jag beställde, att Bombardier remmen med nummer 28418 är rekommenderad för både 500 cc och 600 cc modellen. Nummer 28420 modellen är rekommenderad endast för 600 cc och torde följaktligen vara aningen hållbarare än 28418 som jag nu har monterad.
Så till frågorna:
- Är det någon som har haft liknande problem och har någon aning om vad det beror på?
- Är det månne remmen det är fel på eller är det något annat?
- Tror ni det hjälper att byta till Dayco Ultimax eller vore det att föredra att byta från Bombardier 28418 modellen till 28420 (ingen nämnvärd prisskillnad mellan Ultimax och 28420, men försvinner problemet vid byte till en annan Bombardier rem )?
- Är Dayco Ultimax en bra rem?
- Är kanske enda utvägen att återgå till Dayco 1109 remmarna? Skulle inte föredra detta eftersom dessa tenderar att vara ganska svaga och brister utan förvarning.
Jag bör väl ännu nämna att Bombardier remmen blev ordentligt inkörd och har ej missbrukats på något sätt.
Tacksam för alla svar.
Mvh,
Stefan