Tjena.
Bytte variatorrem för första gången på min Ventrue 500xl 2002
Jag råkade göra midja på variatorremmen. *suck*
Den liksom blev att rycka i lågfart.
Så jag bytte till reservremmen som är "ny", men med okänd ålder.
(Kan vara ända från 2002, som skotern)
Exakt samma rem, enl alla texter på den. Yamaha orginal är det också.
Men "nya" rackaren slirar förfärligt.
Gnäll på tomgång är också det ibland, men den ligger lite för högt i sekundären.
Den slirar rejält vid något kraftigare acceleration. Det både känns och hörs.
Nu satte jag en kall rem, i varma variatorer, förvisso, och körde bara ca 5 km hem eftersom den betedde sig så märkligt.
Monterade den gamla remmen igen, och då går den åter utan slir.
Så mina frågor är:
Är remmarna så mycket färskvara?
Är det bara för att den är något för högt i sekundären?
(Kanske 1mm över. Ska vara 0 eller -2 nånstans)
Annan anledning till betydande slir vid acc?
Inkörning?
Oanvända remmen är kanske 1mm bredare än gamla. Max.
Visst ska jag justera remhöjden i sekundären, men jag köper nog en spriller ny och använder om den gamla nu är för gammal.
Annars får den nya remmen bli nya reserven var tanken....
Variatorerna är orginal (tror jag) ser fina ut och går lätt. Inga gummirester.
Den har gått hela 1200mil, men Variatorerna kan vara fixade förr. Går då finfint.
Bytte variatorrem för första gången på min Ventrue 500xl 2002
Jag råkade göra midja på variatorremmen. *suck*
Den liksom blev att rycka i lågfart.
Så jag bytte till reservremmen som är "ny", men med okänd ålder.
(Kan vara ända från 2002, som skotern)
Exakt samma rem, enl alla texter på den. Yamaha orginal är det också.
Men "nya" rackaren slirar förfärligt.
Gnäll på tomgång är också det ibland, men den ligger lite för högt i sekundären.
Den slirar rejält vid något kraftigare acceleration. Det både känns och hörs.
Nu satte jag en kall rem, i varma variatorer, förvisso, och körde bara ca 5 km hem eftersom den betedde sig så märkligt.
Monterade den gamla remmen igen, och då går den åter utan slir.
Så mina frågor är:
Är remmarna så mycket färskvara?
Är det bara för att den är något för högt i sekundären?
(Kanske 1mm över. Ska vara 0 eller -2 nånstans)
Annan anledning till betydande slir vid acc?
Inkörning?
Oanvända remmen är kanske 1mm bredare än gamla. Max.
Visst ska jag justera remhöjden i sekundären, men jag köper nog en spriller ny och använder om den gamla nu är för gammal.
Annars får den nya remmen bli nya reserven var tanken....
Variatorerna är orginal (tror jag) ser fina ut och går lätt. Inga gummirester.
Den har gått hela 1200mil, men Variatorerna kan vara fixade förr. Går då finfint.
Last edited: