Gammal olje-pump mekanik?!

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Hej
Ha kommit över ett mycket fint exemplar av den gamla räcern ex440 från -78a,,,den hade inte startats på 13år när ja köpte den.
Rengjorde o fingra lite,gav den några supar mm sen starta den me samma
soppa som sist den gick. den rök som faan o bluddra,säkert dålig soppa.

Jag undra lite över hur bra den separata olje smörjningen kan funka på en sån här gamling och hur klatrigt det e o ta den väck?? måste va säkrare o blanda i bränslet va? :hello:

Lundin

Medlem
23 jul 2008
12
0
1
Boden
Byt bensin och så slår du i 2% olja nu i början sen kan du köra som vanligt =) i oljepumpen sitter det ett drev som går mot ett drev på vevaxeln jag får det då bara till att det ska funka prima :beer:

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Förespråkar du att jag både ska ha olja direkt i bränslet och i olje-behållaren hela tiden lr några mil? och sedan bara i behållaren som vanligt?
Men om jag inte litar på mekaniken,räcker det bara att ta av tillförsel-slangarna och plugga nånstans?
Eftersom det verkar sitta drev direkt på vevaxeln bör jag väl inte plocka av pumpen från motorn va?

Lundin

Medlem
23 jul 2008
12
0
1
Boden
ja du blandar olja i bensinen samtidigt som du har olja i behållaren med tanke på att den har stått ett tag;) efter det kan du bara använda separat smörjningen och om du vill plugga den så tar du bara lös slangarna och pluggar dom