Gammel skotrar - tändning - dålig - påverkas av värme..

RYZ

Välkänd medlem
23 jan 2007
150
0
6
Indal
Hej!

Tänkte höra vad ni säger om ett problem som jag har på min Lynx 635. Tror det är ungefär samma på alla äldre skotrar utan CDI-box.

På denna skoter sitter det 2 tändspolar, en för varje cylinder.
Mitt problem är att den tänder på bägge tills att motorn belastas under ca 5minuter. Då dör tändningen av. Byter man tändstift blir det ingen skillnad. Har nu vid flertalet tillfällen låtit skotern stå någon timma och kallna, för att enkelt start och fungera prima i ca 5-10 min, beroende på hur hårt man belastar den.

Vad är problemet? Eftersom den blir helt orkeslös efter ett tag så påverkas den av värmen. Det knepiga är att, om man kollar om tändstiften tänder så tänder båda. Men det verkar som de är alldeles för klen ström/ för få gnistor för att den skall fungera. Man upplever skotern som att den bara går på en cylinder = Helt orkeslös. Sitter en 440 rotax i denna.

Något tips på vad problemet kan vara??
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Kondensatorn kan vara ett hett tips, för jag antar att denna ej har cdi tändning. Sen kan du dra mellan spetsarna med ett 320 sandpapper ett varv eller 2 och ställa in hur mycket dom öppnar, ifall dom ser frächa ut. Putsa även av svänghjulet ifall det finns gammal oljesmet och dyligt där. Blir du riktit till dig när du skruvar, så kostar du på dig 2 nya tändhattar och kablar och gör även ett kompressionstest (varm motor gasen i botten och dra till kompmätaren slutar stiga) Lycka till
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
864
113
Kramfors
Det kan också vara statorns lindning som går isär när den blir varm Mät ohm värdet på stator kall och gämför med varmt värde som då bör vara helt åt hell om du har statorfel.

varmt motor ohm värde är en aning högre med typ ca 10% (helt normalt)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
864
113
Kramfors
Det var vöärre att svara på Du måste hitta åt en verstashandbok eller någon som vet vika kablar det gäller. Du ska mäta drivspolen som ger huvudström för motortändning ivf. Den kan bestå av både en högfarts spole och en lågfartsspole och för det mesta duger det att byta endast den ena ber på hur maskinen beter sig.. Finns lösa spolar att köpa på Duells återförsäljare. Du får då löda fast dom själv

OBS jag har inte kollat in din stator hur den är byggd så jag är inte säker på att den har 2 drivspolar!
 

RYZ

Välkänd medlem
23 jan 2007
150
0
6
Indal
Okej!

Tog bort svänghjulet idag.

Det är två brytare och två spolar och två kondensatorer. Den ena spolen har vekare lindningar.

Nu tänder den inte så jag kan göra någon varm/kall mätning...

Tips på första åtgärd?