Idag har jag fortsatt felsökt lite och kommit fram till att cylindern på magsidan knappt går.
Kompressionen är lika på bägge cylindrarna (7,5kg sänkt komp) så den bör inte skurit.
Spridarna fungerar och det verkar inte vara något läckage runt packboxar och insugsgummin.
Gnista finns på bägge cylindrarna men det är här jag tror felet kan vara.
dvs att ena tändningssensorn är är trasig och skickar signalen förskjutet eller att ecun är trasig.
Någon som varit med om liknande och hur var symptomen då?
Sen har jag också provat skifta tändkablarna från mag till pto och då gick den sämre, men jag antar det är pga det är individuell tändning per sida så tändläget blir fel. gick inte testa tvärtom då kablarna var för korta.
Så nästa steg blir att ohm mäta tändspolar och sensorer på statorn.
En till märklig sak är att motortemperatursensorn visar fel värde även fast jag fyllt i volt/temp värdena från manualen.
Temperaturen pc5 visar är samma med eller utan sensorn inkopplad och jag har manuellt ohm mätt sensorn och den visar rätt värde för given temperatur så det är inget fel på den.
Så jag börjar misstänka att ECUn eventuellt är trasig och också är boven varför motorn går som den går.
Kompressionen är lika på bägge cylindrarna (7,5kg sänkt komp) så den bör inte skurit.
Spridarna fungerar och det verkar inte vara något läckage runt packboxar och insugsgummin.
Gnista finns på bägge cylindrarna men det är här jag tror felet kan vara.
dvs att ena tändningssensorn är är trasig och skickar signalen förskjutet eller att ecun är trasig.
Någon som varit med om liknande och hur var symptomen då?
Sen har jag också provat skifta tändkablarna från mag till pto och då gick den sämre, men jag antar det är pga det är individuell tändning per sida så tändläget blir fel. gick inte testa tvärtom då kablarna var för korta.
Så nästa steg blir att ohm mäta tändspolar och sensorer på statorn.
En till märklig sak är att motortemperatursensorn visar fel värde även fast jag fyllt i volt/temp värdena från manualen.
Temperaturen pc5 visar är samma med eller utan sensorn inkopplad och jag har manuellt ohm mätt sensorn och den visar rätt värde för given temperatur så det är inget fel på den.
Så jag börjar misstänka att ECUn eventuellt är trasig och också är boven varför motorn går som den går.