Gammturbo och Bromsbänksbygge ( 27.02 Börjat bromsa )

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Idag har jag fortsatt felsökt lite och kommit fram till att cylindern på magsidan knappt går.
Kompressionen är lika på bägge cylindrarna (7,5kg sänkt komp) så den bör inte skurit.
Spridarna fungerar och det verkar inte vara något läckage runt packboxar och insugsgummin.
Gnista finns på bägge cylindrarna men det är här jag tror felet kan vara.
dvs att ena tändningssensorn är är trasig och skickar signalen förskjutet eller att ecun är trasig.
Någon som varit med om liknande och hur var symptomen då?
Sen har jag också provat skifta tändkablarna från mag till pto och då gick den sämre, men jag antar det är pga det är individuell tändning per sida så tändläget blir fel. gick inte testa tvärtom då kablarna var för korta.

Så nästa steg blir att ohm mäta tändspolar och sensorer på statorn.

En till märklig sak är att motortemperatursensorn visar fel värde även fast jag fyllt i volt/temp värdena från manualen.
Temperaturen pc5 visar är samma med eller utan sensorn inkopplad och jag har manuellt ohm mätt sensorn och den visar rätt värde för given temperatur så det är inget fel på den.

Så jag börjar misstänka att ECUn eventuellt är trasig och också är boven varför motorn går som den går.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Jag hade provat en annan tändspole först (M8 kanske har separata spolar?). Har varit med om ett liknande fenomen på en F7 jag hade en gång i tiden. Är dock så länge sedan så minner sviker lite exakt hur den betedde sig men jag minns iallafall att den hade bra gnista på båda cylindrarna och jag höll på leta mig galen efter felet innan jag till slut provade en annan tändspole.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ang triggerspolen så är de bara en åt gången som jobbar för bägge cylindrarna i framåt eller back läget. Den tänder på två upphöjnader på svänghlulet. Triggerspolen kan ev va väck så den inte hinner med riktigt men jag har aldrig råkat ut för det. Jag mins inte om du kollat om krysskilen på svänghlulet gått väck? Kolla annars det speciellt om du har offset tänkdkil för de håller sämre tack vara att den är offset och därmed klen. Annars bör du även kolla om vevaxeln vridit sig, Kolla med gradskiva och kolv i topp. 90grader mellan de bägge cylindrarna vid toppläget. 1 grad kan man ta om den inte vibrerar för mycket, man tappar såklart effekt men inte mer än ca 1% grovt gissat.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag hade provat en annan tändspole först (M8 kanske har separata spolar?). Har varit med om ett liknande fenomen på en F7 jag hade en gång i tiden. Är dock så länge sedan så minner sviker lite exakt hur den betedde sig men jag minns iallafall att den hade bra gnista på båda cylindrarna och jag höll på leta mig galen efter felet innan jag till slut provade en annan tändspole.
Okej 👌.
Det sitter 4st tändspolar på denna så ska prova att flytta de. Dock så har jag svårt att tro att 2 är trasiga till samma cylinder men man vet ju aldrig
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Ang triggerspolen så är de bara en åt gången som jobbar för bägge cylindrarna i framåt eller back läget. Den tänder på två upphöjnader på svänghlulet. Triggerspolen kan ev va väck så den inte hinner med riktigt men jag har aldrig råkat ut för det. Jag mins inte om du kollat om krysskilen på svänghlulet gått väck? Kolla annars det speciellt om du har offset tänkdkil för de håller sämre tack vara att den är offset och därmed klen. Annars bör du även kolla om vevaxeln vridit sig, Kolla med gradskiva och kolv i topp. 90grader mellan de bägge cylindrarna vid toppläget. 1 grad kan man ta om den inte vibrerar för mycket, man tappar såklart effekt men inte mer än ca 1% grovt gissat.
Jag vill minnas att det var 2 upphöjnader på svänghjulet men är inte helt säker. Skulle kunna vara det som är problemet då det känns som ena cylindern tänder fel. Krysskilen kollade jag på när jag renoverade motorn så den är okej.
Angående veven så kan den säkert vridit sig då jag tycker motorn vibrerar mycket.
Jag mätte kastet igår på pto sidan och det var på tok för mycket ca 11-15 hundradelar (svårt att mäta exakt). Läste att 5 var godkänt i manualen!
Så jag kanske måste ur med veven och rikta den då? haha ganska dumt att inte mäta veven när motorn var ur skotern :p
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
11 hundradelar kan du köra med men 15 hundringar är lite väl mycket. De låter som den vridit sig så kolla det först., de är gjort på 10 min på plats i chassit. Ställ en kolv i topp med indikatorklocka och på med en gradskiva på veven. Vrid sedan nästa cylinder i topp så ser du hur mycket från 90 grader de diffar. Som sagt 1 grad kan man köra ,de finns dem som kört 4 grader fel utan att veta om det.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
11 hundradelar kan du köra med men 15 hundringar är lite väl mycket. De låter som den vridit sig så kolla det först., de är gjort på 10 min på plats i chassit. Ställ en kolv i topp med indikatorklocka och på med en gradskiva på veven. Vrid sedan nästa cylinder i topp så ser du hur mycket från 90 grader de diffar. Som sagt 1 grad kan man köra ,de finns dem som kört 4 grader fel utan att veta om det.
okej ska kolla det nästa vecka när jag är hemma igen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
okej ska kolla det nästa vecka när jag är hemma igen.
Ok de blir spännande att höra. Vist är de dimondrive så backen är mekanisk med drev i växellådan? Varför jag frågar är för om den är ombyggd till elback så kan man låna backens triggerspole till drift framåt för att utesluta triggerfel, de gäller alla maskiner som har elback med två triggerspolar. Du kan ohmmäta triggerspolen för att utesluta lindningsfel på den i vilket fall de är ju ett snabbt jobb. De svåraste är att få reda på vilket motstånd den ska ha.Jag ska försöka hitta värdet på nätet.
Här finns alla ohm till stator och trigger om de nu är samma på en 600cc (vilket jag tror). Runt 180 ohm ska triggern visa mellan sina kablar (om de är samma som 600an!

De finns beg triggrar i överflöd på skrotar annars. Problemet med mätning är att de inte är säkert att den funkar trots rätt värde.Samma sak gäller statorn också de kan visa rätt men fela ändå.
Här finns en som ex 250kr
 
Last edited:

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
sitter rätt kontaktstycke på rätt tändspole?

har testa köra utan PC5?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
sitter rätt kontaktstycke på rätt tändspole?

har testa köra utan PC5?
sitter rätt kontaktstycke på rätt tändspole?

har testa köra utan PC5?
De har ingen bet hur man kopplar in dem för de är wasted fire på skotrar. Bägge tändspolarna tänder vid bägge bölderna på svänghjulet. De innebär även att man kan flytta om tändkablarna hur som helst mellan cylindrarna.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
jo jag vet. sitter 4st kontakter blåa och vita. kolla så att dom sitter på rätt tändspolar och cylinder.
den går dåligt om det sitter fel, har själv testa det.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Ok de blir spännande att höra. Vist är de dimondrive så backen är mekanisk med drev i växellådan? Varför jag frågar är för om den är ombyggd till elback så kan man låna backens triggerspole till drift framåt för att utesluta triggerfel, de gäller alla maskiner som har elback med två triggerspolar. Du kan ohmmäta triggerspolen för att utesluta lindningsfel på den i vilket fall de är ju ett snabbt jobb. De svåraste är att få reda på vilket motstånd den ska ha.Jag ska försöka hitta värdet på nätet.
Här finns alla ohm till stator och trigger om de nu är samma på en 600cc (vilket jag tror). Runt 180 ohm ska triggern visa mellan sina kablar (om de är samma som 600an!

De finns beg triggrar i överflöd på skrotar annars. Problemet med mätning är att de inte är säkert att den funkar trots rätt värde.Samma sak gäller statorn också de kan visa rätt men fela ändå.
Här finns en som ex 250kr
det är elektrisk back på denna. jag har fått tag på ohm värdena för tändspolar och sensorer så ska mäta dessa.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
jo jag vet. sitter 4st kontakter blåa och vita. kolla så att dom sitter på rätt tändspolar och cylinder.
den går dåligt om det sitter fel, har själv testa det.
okej ska kolla upp detta med. men hur fungerar det egentligen. sensorn får signal från svänghjulet (2 gånger per varv) och sedan skickar vidare den till ecun som i sin tur bara skickar signal till rätt tändspole ? jag har dock provat alla tändspolarna på den cylindern som inte går så jag skulle nästan tro att veven är vriden eller att signalen är fel eller att bägge 2 tändspolarna är trasig ?
 
Last edited:

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
tror färgen på kablarna till kontaktstycke är vit/röd och vit/svart till PTO och orange/röd och orange/svart är MAG
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
okej ska kolla upp detta med. men hur fungerar det egentligen. sensorn får signal från svänghjulet (2 gånger per varv) och sedan skickar vidare den till ecun som i sin tur bara skickar signal till rätt tändspole ? jag har dock provat alla tändspolarna på den cylindern som inte går så jag skulle nästan tro att veven är vriden eller att signalen är fel eller att bägge 2 tändspolarna är trasig ?
Som jag skrev tidigare är det Wasted fire på alla skotermotorer. Den tänder alla stift varenda gång pulsgivaren passera upphöjnaderna på svänghjulet. De innebär att att man kan koppla in tändspolarna hullerombuller både ström in och tändkablar kan man sätta vart man vill. De enda som är viktigt är att jordkablarna sätts på jord på tändspolarna. På många tändspolar är ena kontakten mindre än den andra så man inte kan koppa fel.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag har fortsatt med felsökningen och rivit i stor sett hela skotern och kommit fram till att en lindning på statorn är trasig (charge coil) då den inte har något motstånd och kretsen är bryten.
Så antar det är felet och ecu och tändning kanske får för lite ström?
Jag har även tagit av toppen för att utesluta att den skurit.
Även tändspolarna är testade.
Så jag tror statorn är boven i detta helvete 🤣

Sen åter till vevaxeln. Jag har mätt den bättre nu och kommit fram till att den kastar 0,13 mm på PTO.
Tänkte ringa några firmor imorgon och höra vad de säger.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Jag har fortsatt med felsökningen och rivit i stor sett hela skotern och kommit fram till att en lindning på statorn är trasig (charge coil) då den inte har något motstånd och kretsen är bryten.
Så antar det är felet och ecu och tändning kanske får för lite ström?
Jag har även tagit av toppen för att utesluta att den skurit.
Även tändspolarna är testade.
Så jag tror statorn är boven i detta helvete 🤣

Sen åter till vevaxeln. Jag har mätt den bättre nu och kommit fram till att den kastar 0,13 mm på PTO.
Tänkte ringa några firmor imorgon och höra vad de säger.
Bra felsökt de är förmodligen lindningen. Ang att veven kastar 0,13 skulle jag köra vidare med men de är ett gränsfall allt ber på hur noga man vill va. De kan vrida sig flera grader utan att kasta och de kan va off någon grad från fabrik eller dåliga renoveringsjobb. De kollar du som jag beskev tidigare med gradskiva på veven och kolv i topp. De ska ju skilja exakt 90 grader mellan cylindrarnas topplägen. Även där kan man släppa igenom 1 grad för de ger inga vibrationer eller sämre hållbarhet. Man tappar bara 2% effekt grovt gissat. Du har ju turbo så du kan kompensera de 2% effekt med löjligt lite mer laddtryck.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Bra felsökt de är förmodligen lindningen. Ang att veven kastar 0,13 skulle jag köra vidare med men de är ett gränsfall allt ber på hur noga man vill va. De kan vrida sig flera grader utan att kasta och de kan va off någon grad från fabrik eller dåliga renoveringsjobb. De kollar du som jag beskev tidigare med gradskiva på veven och kolv i topp. De ska ju skilja exakt 90 grader mellan cylindrarnas topplägen. Även där kan man släppa igenom 1 grad för de ger inga vibrationer eller sämre hållbarhet. Man tappar bara 2% effekt grovt gissat. Du har ju turbo så du kan kompensera de 2% effekt med löjligt lite mer laddtryck.
Jag glömde skriva att jag har kollat vridningen och den verkar bra med de förutsättningar jag hade. lite svårt att mäta exakt med en gradskiva som har böjbar arm och sitter monterad på spärrskaftet. men jag tycker det stämde hyffsat bra efter jag provat 10 ggr.

tips på vart man kan köpa en riktig gradskiva till skotermotorer?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Skriv ut en från nätet och klistra fast den på en tunn skiva. Men se till att bilden är tagen exakt rakt mot centrum på de man ska skriva ut! Jag skrev ut en gradskiva som bilden va tagen en aning snett mot skivan och de slutade med förvirrande porttider. De va längre mellan gradstrecken på halva skiva viket gjorde att de skiljde flera grader ber på vart på skivan jag kollade o_O
 
Reactions: goliat8