Jadå kan lägga upp en bild på tryck/tändning mappen.Låter bra!
Har du laborerat något med tändningen? Tex backat lite på högre Ladd?
Jadå kan lägga upp en bild på tryck/tändning mappen.Låter bra!
Har du laborerat något med tändningen? Tex backat lite på högre Ladd?
TackTrycktabellen är i kPa, som man ser i tabellen så är allt över 0.5bar safe om det blir för mycket tryck av någon anledning.
Jag tror inte den ska bryta pga noll hastighet inte på nyare 12 framåt som jag varit med o bromsa ivf. Jag har aldrig hört talas om någ sådant heller på något märke.Har försökt bromsa mer idag men motorn bryter vid ca 5000 rpm.
Har försökt brygga hall sensorn till hastighetsmätaren men det verkar inte fungera.
Någon som vet om det har betydelse om hastigheten är noll så skotern bryter vid ca 5000?
Okej . Som sagt man ska aldrig köpa något som inte fungerar, brukar alltid tillkomma något fel på köpetJag tror inte den ska bryta pga noll hastighet inte på nyare 12 framåt som jag varit med o bromsa ivf. Jag har aldrig hört talas om någ sådant heller på något märke.
Du har då oflax med allt förb som inte borde dumma sig..
Jag kollade tss'en idag och det är som du säger att den bryter på 3000. Så inget fel där.Om tss betyder gashängsbrytare så tror jag inte på den för den bryter redan vid 3000v om den jäklas. Men TPS givaren kan va väck.
Idag uppfattade jag som att den bröt med eller utan belastning.Bryter den oavsett om du kör med belastning eller ej vid 5000?
Jag har kollat spänningen på tps ´en vid 5 olika vinklar och alla visar rätt värden. så den ska vara ok.Ang tps ,,,har du kollat igenom hela gasregistret genom voltmätning eller ohmmätning genom att sakta gasa dig genom till full gas och tillbaka. Jag funderar på om de är ett fel på tpsen vid 5000v. De skulle kunna va vid allt från 3-20mm intryckt tumgas ber på hur mycket belastning de är på motorn. Där borde du mäta ohm eller volt fram och tillbaka och leta bortfall eller underliga siffror. Du vet säkert att volten ska öka i takt med gaspådrag helt linjärt upp till max volt vad den u är på den?
vad jag menar med vinklar är att jag räknat ut hur mycket spänning det ska vara vid tex 20,30,50% gas osv. och allt det stämde överens.De lät som ett troligt senarium. Du kan få magra ner lika mycket som spridarna är större än org spridare i värsta fall. Gå ner 10% i taget så de verkligen syns om de händer något.
Ang tps kollen så förstår jag inte vad 5 vinklar är? Enda jag vet är att man sakta gasar sig upp o ner i gasregistret och letar bortfall i siffror eller hackande siffror alt för höga eller låga siffror på ett speciellt ställe i registret.
Det kan mycket väl vara så att den går för fett. Går den väldigt mycket för fett så den börjar misstända så visar afr värdet magert, och då är det lätt att tro att man ska fetta på mer utan att det gör någon skillnad. En turbo 2-t kan man ge nästan hur mycket bränsle som helst.Jag har kollat spänningen på tps ´en vid 5 olika vinklar och alla visar rätt värden. så den ska vara ok.
Men nu tror jag att jag vet vad problemet kan vara efter att ha läst lite i manualen.
Ecun justerar tändningen efter avgastemperaturen och eftersom jag använder betydligt större spridare än original så skulle det kunna vara så att den får för mycket bränsle även fast jag justerat ner det i pc5 till ett afr på ca 12-13. så det kanske helt enkelt fortfarande är för fett för att vara på de lägre varvtalen så att ecun ändrar tändningen.
Så jag ska prova att magra ner den ännu mer och se om det blir någon skillnad.
Men när det blir är en gåta då styrsystemet lagt av i bromsbänken så jag måste kontakta återförsäljaren.
Haha vilket flyt man är inne i
Ja det verkar vara ett helvete men det är ju här bänken ska hjälpa mig är det tänktDet kan mycket väl vara så att den går för fett. Går den väldigt mycket för fett så den börjar misstända så visar afr värdet magert, och då är det lätt att tro att man ska fetta på mer utan att det gör någon skillnad. En turbo 2-t kan man ge nästan hur mycket bränsle som helst.
Och större spridare är ett helvete att mappa in, har själv gjort det, var nära att ge upp... men fick till det.
980cc körde jag med.Ja det verkar vara ett helvete men det är ju här bänken ska hjälpa mig är det tänkt
av ren nyfikenhet , hur stora spridare kör du?