Tja!
Har en liten fundering angående vad som täcks av garanti vid köp från firma.
Jag köpte för ca 2 månader sedan en 2009 Ski-doo Renegade 800x via firma eftersom att jag inte direkt är någon mekaniker av rang själv och kände att jag inte besitter kunskapen för att kunna kontrollera det som krävs vid köp från privatpersoner. Hur som helst, ganska direkt konstaterade vi att något rasslade i framvagnen när passerar drygt 7k rpm. Efter att ha spanat igenom forumet hittade jag en tråd här där någon skrev att det troligen var fjädern på elstarten som var dålig och gjorde att vid höga varv så vibrerade kuggen ut och tar i startkransen vilket leder till rasslet.
Jag valde att skicka in skotern på firman och dom åtgärdade problemet fast mekanikern hävdade att inget var fel men att dom testat den och inte hört något rassel, dock försa sig säljaren att det var just det som var problemet och att dom smort upp den bara. Jag förstår att dom vill lägga så lite tid och pengar som möjligt för att åtgärda det, men kan man inte förvänta sig en något mer permanent lösning?
Hur funkar det egentligen?, räknas det som förbrukning eller bör man stå på sig och se till att dom eventuellt byter elstarten. Hade ju underlättat något om man skulle slippa se över den varannan mil.
Tacksam för tips eftersom att jag inte har koll på hur det funkar i skoterbranschen.
Har en liten fundering angående vad som täcks av garanti vid köp från firma.
Jag köpte för ca 2 månader sedan en 2009 Ski-doo Renegade 800x via firma eftersom att jag inte direkt är någon mekaniker av rang själv och kände att jag inte besitter kunskapen för att kunna kontrollera det som krävs vid köp från privatpersoner. Hur som helst, ganska direkt konstaterade vi att något rasslade i framvagnen när passerar drygt 7k rpm. Efter att ha spanat igenom forumet hittade jag en tråd här där någon skrev att det troligen var fjädern på elstarten som var dålig och gjorde att vid höga varv så vibrerade kuggen ut och tar i startkransen vilket leder till rasslet.
Jag valde att skicka in skotern på firman och dom åtgärdade problemet fast mekanikern hävdade att inget var fel men att dom testat den och inte hört något rassel, dock försa sig säljaren att det var just det som var problemet och att dom smort upp den bara. Jag förstår att dom vill lägga så lite tid och pengar som möjligt för att åtgärda det, men kan man inte förvänta sig en något mer permanent lösning?
Hur funkar det egentligen?, räknas det som förbrukning eller bör man stå på sig och se till att dom eventuellt byter elstarten. Hade ju underlättat något om man skulle slippa se över den varannan mil.
Tacksam för tips eftersom att jag inte har koll på hur det funkar i skoterbranschen.