Gasproblem Arctic Cat F8 -07

apw1975

Medlem
14 feb 2010
40
0
1
ARVIKA
Mitt problem lyder som följer:

När jag är ute och kör så vill den dö vid gaspådrag.
Ungefär som det är soppatorsk på gång så att säga.
Om jag pumpar på gasen så ”kommer” den igång igen, för attsnart dö igen.
Den dör inte helt, utan man kan lura igång den igen.

Det jag har gjort:

Gjort rent spridarna.
Gjort rent avgasventilerna.
Gjort rent reedsen.
Gjort rent luftburken.
Gjort rent gasspjället.
Bytt till nya stift.
Ställt gaswiren rätt.
Bytt ut hänggasgivaren vid tumgasen.
Testat att koppla bort givaren vid tumgasen.

Allt detta utan resultat.

Kan det vara TPS:en som är skrot?
Sitter det ett bränslefilter i tanken som kan va igensatt?

Har någon något tips, fan säsongen är igång nu och jag villut å köra… ;(


 

arcticniklas

Ny medlem
23 okt 2010
2
0
1
Fick du väck problemet med gaspådraget?
Har exakt samma fel på min, så undrar vad det är för knas?
 

apw1975

Medlem
14 feb 2010
40
0
1
ARVIKA
Helt otroligt!
Det var primiärfjädern som var av!!!
Man kan jämnföra felet som om du i en bil kör iväg på ettans växel å sedan lägger i femman direkt = tvärdör.
Fenomenet med trasig fjäder kan komma på olika varv o.s.v.
Det enda jag inte har kollat.
Stirrade mig blind på elfel å bränsle.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Fick du väck problemet med gaspådraget?
Har exakt samma fel på min, så undrar vad det är för knas?
Bäst att du kollar fjädern först då. Men tps givaren brukar bete sig så också. Blir typ bränt/slitage i kolbanan på vissa gasutslag så man kan lura sig förbi felet med tummen.
Jag kan inte volt mätvärdena för tps men jag vet snubbar här på forumet kan det. Men jag brukar hitta tps fel utan voltmätning genom att bara koppla lös kontakten till givaren och ohm mäta den. Du hittar snabbt vilka två kablar som ger olika ohm utslag när man gasar. Ohm motståndet ska följa gasen jämnt o fint om du gasar sakta uppöver och tillbaka till tomg. Vid denna test spelar ohm värdet ingen roll för det gäller hitta ett bortfall någonstans på gasutslaget (bugg). Man får ha tålamod och verkligen gasa sakta upp o ner flera ggr innan man hittar ev fel . Ibland hittar man bortfallet direkt och då är saken klar att tps är åt hell...

Ibland kan volmätningstest visa helt ok värde och ingen hicka hittas i volten, men vid ohm mätning kan man hitta fel . Så jag rek enkel ohm mätning först.

Om TPsen är feljusterad kan man få motorstörning också så det gäller att den är kalibrerad riktigt.