I många kommuner framförallt i norrlands inland, så har kommunen, polis och snöskoterklubbar tillsammans jobbat fram förslag på hur man kan förenkla och minska krånglet för dom skoteråkande kommuninnevånarna.
Då de flesta medborgare har erfarenhet av snöskotrar sedan flera år tillbaka och många är dessutom skoterägare, så har dessa förslag en mycket stor folklig förankring och är framarbetade efter dom förutsättningar och unika möjligheter som varje kommun själva har för att detta skall fungera.
Med facit i hand så har det fungerat i stort sett klockrent, inga olyckor eller olyckstillbud som kan härröra till denna försöksverksamhet har rapporterats in. Enda egentliga klagomål som vad jag förstått har inkommit är buller och buskörning på gång & cykelvägar.
På många orter så har detta även fungerat sedan lång tid tillbaka, trots att det varit förbjudet.
Men lagen medger också möjlighet till att detta kan tillåtas. Men det är bara enstaka gator som kan undantas från ett generellt förbud. Det märkliga är dock att det inte finns en knivskarp gräns på rätt och fel, utan lagtexten kan tolkas fritt åt det ena eller andra hållet.
Som privatperson kan man sedan till länstyrelsen överklaga trafikbeslut som komuner tagit, som typ sådana här ovanför.
Detta har hänt i Kiruna, Boden och nu Älvsbyn
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4999736
Kritikerna mot dessa försöksverksamheter påtalar att det framförallt bullrar och buskörs i samhällena, men även olycksriskerna dras fram och snöskotrar är inte gjorda för att köras på gator.
Men det logiska med sådana påståenden vore väl att förbjuda all motor- & cykeltrafik i tätorter. för det buskörs och bullras ju även med dessa motorfordon.
Och cyklister och mopedister kör omkull i snömodden på våra gator som ibland utmynnar i personskador, hade dom förflyttat sig på skoter så hade dom inte behövt köra omkull i alla fall.
Då de flesta medborgare har erfarenhet av snöskotrar sedan flera år tillbaka och många är dessutom skoterägare, så har dessa förslag en mycket stor folklig förankring och är framarbetade efter dom förutsättningar och unika möjligheter som varje kommun själva har för att detta skall fungera.
Med facit i hand så har det fungerat i stort sett klockrent, inga olyckor eller olyckstillbud som kan härröra till denna försöksverksamhet har rapporterats in. Enda egentliga klagomål som vad jag förstått har inkommit är buller och buskörning på gång & cykelvägar.
På många orter så har detta även fungerat sedan lång tid tillbaka, trots att det varit förbjudet.
Men lagen medger också möjlighet till att detta kan tillåtas. Men det är bara enstaka gator som kan undantas från ett generellt förbud. Det märkliga är dock att det inte finns en knivskarp gräns på rätt och fel, utan lagtexten kan tolkas fritt åt det ena eller andra hållet.
Som privatperson kan man sedan till länstyrelsen överklaga trafikbeslut som komuner tagit, som typ sådana här ovanför.
Detta har hänt i Kiruna, Boden och nu Älvsbyn
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4999736
Kritikerna mot dessa försöksverksamheter påtalar att det framförallt bullrar och buskörs i samhällena, men även olycksriskerna dras fram och snöskotrar är inte gjorda för att köras på gator.
Men det logiska med sådana påståenden vore väl att förbjuda all motor- & cykeltrafik i tätorter. för det buskörs och bullras ju även med dessa motorfordon.
Och cyklister och mopedister kör omkull i snömodden på våra gator som ibland utmynnar i personskador, hade dom förflyttat sig på skoter så hade dom inte behövt köra omkull i alla fall.