Gatukörning förbjuds !

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
I många kommuner framförallt i norrlands inland, så har kommunen, polis och snöskoterklubbar tillsammans jobbat fram förslag på hur man kan förenkla och minska krånglet för dom skoteråkande kommuninnevånarna.

Då de flesta medborgare har erfarenhet av snöskotrar sedan flera år tillbaka och många är dessutom skoterägare, så har dessa förslag en mycket stor folklig förankring och är framarbetade efter dom förutsättningar och unika möjligheter som varje kommun själva har för att detta skall fungera.
Med facit i hand så har det fungerat i stort sett klockrent, inga olyckor eller olyckstillbud som kan härröra till denna försöksverksamhet har rapporterats in. Enda egentliga klagomål som vad jag förstått har inkommit är buller och buskörning på gång & cykelvägar.

På många orter så har detta även fungerat sedan lång tid tillbaka, trots att det varit förbjudet.
Men lagen medger också möjlighet till att detta kan tillåtas. Men det är bara enstaka gator som kan undantas från ett generellt förbud. Det märkliga är dock att det inte finns en knivskarp gräns på rätt och fel, utan lagtexten kan tolkas fritt åt det ena eller andra hållet.
Som privatperson kan man sedan till länstyrelsen överklaga trafikbeslut som komuner tagit, som typ sådana här ovanför.

Detta har hänt i Kiruna, Boden och nu Älvsbyn
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4999736

Kritikerna mot dessa försöksverksamheter påtalar att det framförallt bullrar och buskörs i samhällena, men även olycksriskerna dras fram och snöskotrar är inte gjorda för att köras på gator.
Men det logiska med sådana påståenden vore väl att förbjuda all motor- & cykeltrafik i tätorter. för det buskörs och bullras ju även med dessa motorfordon.
Och cyklister och mopedister kör omkull i snömodden på våra gator som ibland utmynnar i personskador, hade dom förflyttat sig på skoter så hade dom inte behövt köra omkull i alla fall.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de som har hänt i kiruna är att dom inte fick tillstånd av staten för detta.som jag förstod de.. alltså de gick inte å kringgå att de är olagligt att köra på gatan då de blir olåvlig körning... men dom jobbar väl på någon lösning nu tror ja..

edit: eller man kan säga att man fick inte tillstånd av LAGEN att utföra dessa tillstånd

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
de som har hänt i kiruna är att dom inte fick tillstånd av staten för detta.som jag förstod de.. alltså de gick inte å kringgå att de är olagligt att köra på gatan då de blir olåvlig körning... men dom jobbar väl på någon lösning nu tror ja..

edit: eller man kan säga att man fick inte tillstånd av LAGEN att utföra dessa tillstånd
Vad jag förstått så hade man tagit med för många gator (enligt LST) i sitt beslut. Lagtexten ger en ganska så fri tolkning på hur många gator spm kan upplåtas.
Kommunen (Törnman) har efter LST beslut drivit saken vidare upp till regeringen, men fått som svar, att man vill att saken skall utredas i nationella skoterrådet.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
okejokej:) förstår inte vad som är problemet..jag har då aldrig och tror inte andra har heller upplevt de som störande eller ett problem att man kör på vägen.SÅlänge som man kör normalt..och tar hänsyn till andra..mig gör de inget heller om man kör 50 på vägen således att man tar hänsyn till gående och att i bebyggelse ta de försiktigt ifall nån springer ut på vägen....

men de är väl en massa annat..de är ju ändå sverige vi bor i.......

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
okejokej:) förstår inte vad som är problemet..jag har då aldrig och tror inte andra har heller upplevt de som störande eller ett problem att man kör på vägen.SÅlänge som man kör normalt..och tar hänsyn till andra..mig gör de inget heller om man kör 50 på vägen således att man tar hänsyn till gående och att i bebyggelse ta de försiktigt ifall nån springer ut på vägen....

Problemet som jag ser det är att det är en lagtext som är skriven så att den lämnar fritt att tolka den lite olika.
Och även att folk som inte berörs eller förstår saken, har vetorätt över kommunernas beslut.:mad:

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
nått jag inte fattar är varför folk ska ut på vägarna och åka skoter, enligt mitt tycket så är det bara idiotiskt varför kan man inte nöja sig med att bara ta bilen om man t.ex ska till ica och handla, är det bara för att visa upp sin skoter eller varför vill folk köra på vägarna ? det är bara patetiskt att man ska börja att snurra runt i samhället med en snöskoter.
Varför inte bara nöjja sig med skoterlederna som är gjorda för att man åka skoter ?
Jag tycker att det är självklart att det ska förbjudas med skoteråkning efter vägar

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
nått jag inte fattar är varför folk ska ut på vägarna och åka skoter, enligt mitt tycket så är det bara idiotiskt varför kan man inte nöja sig med att bara ta bilen om man t.ex ska till ica och handla, är det bara för att visa upp sin skoter eller varför vill folk köra på vägarna ? det är bara patetiskt att man ska börja att snurra runt i samhället med en snöskoter.
Varför inte bara nöjja sig med skoterlederna som är gjorda för att man åka skoter ?
Jag tycker att det är självklart att det ska förbjudas med skoteråkning efter vägar
Du har nog missat poängen med detta. :hmmmm:
Anledningen till att skoterkörning på komunala gator i villaområdena tillåtits är för att förenkla och minska krånglet för dom skoteråkande kommuninnevånarna.
Istället för att lasta skotern på släp och köra den till närmsta led 500 meter bort, så kan man köra direkt från huset istället.
Sedan så är inte tanken att man ska använda skotern för att dra in i centrum och handla, utan istället som sagt, ut till närmaste skoterled.

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Jag tycker att man iallafall ska få köra från sin bostad till närmaste led.

(Som det är nu)
Ska man ut och åka, måste man lasta upp skotern på släp, åka de hundra metrarna lasta av och sedan åka, istället för att "cruisa" sakta till leden från bostaden. Jag tror inte någon skulle orka det, utan kör skotern på vägen dit.

Sen kan man ju tycka som man vill, att endel tar skotern till kompisar, handlar etc. Jag tycker att det skulle kunna vara bra att göra det, men bara man inte stör andra, och följer de regler som ska finnas för gatukörning

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Tack och lov att Jokkmokk inte är drabbat än iaf. Är ju hur bra som hellst att kunna köra skoter till närmsta leden, och att man kan köra till mackarna och tanka. Leder både till OK och statiol här. Perfekt!

Jag respekterar då hastigheten för de iaf. För man ska inte köra skoter på vägar förutom för att ta sig till en led. Förstår mig inte på dom som kör fort och sladdar i alla korsningar nämen ni fattar. Finnas alltid sånt folk som inte fattar och tänker inte snäppet längre fram vad han/dom kan orsaka för alla andra.

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
jag håller med.. att ta å lasta skotern på släp sen åka 100 meter till skoterleden och lasta av och köra tillbaka. det är också en miljöfråga.. och alltså enligt mitt tycke så är det mkt lättare att att puttre med skoter till närmast led.
men att fara å handla kanske är lite väl mycket, det stör nog, om jag skulle komma på en pipade och trimade rev 800, så skulle nog folk reagera... :) men att få åka till närmsta skoterled är egentligen ingen störra fara. men det är så jag tycker. :)

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Skulle inte det vara enkelt att köra på nåt liknande:
Förare har rätt att bruka sitt fordon från tomt till skoterled, Maximal förflyttningssträcka 1000m. Högsta tillåtna hastighet är 30 km/h.

Något sådant skulle väl vara kanon?

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Förare har rätt att bruka sitt fordon från tomt till skoterled, Maximal förflyttningssträcka 1000m. Högsta tillåtna hastighet är 30 km/h.

Perfekt, + även att man ej ska köra mellan 22.00/24.00-06.00? För att ej störa alltför mycket

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

Det är ju i princip det som gatukörningsförsöket går ut på.
Inte att fara ut och handla eller köra runt i centrum och ragga brudar !
Och som "The Yamaha" skriver, fasta tider när körningen är tillåten.

MEN du får inte köra fortare än 20Km/h vid färd på väg (enskild)
Ej heller ha med passagerare på skotern eller i en eventuell kälke,

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden

Mycke ligger nog just i de att vissa personer verkar totalt sakna respekt och hänsyn för medmänniskan och bränner igenom villa området med sina pipor och burkar i full fräs. Jag har ingen emot burkar och pior så ta mig inte fel där, det var bara ett extremt exempel. Sen finns det ju dom som sladdar och har sig som ``mountain max´´ säger å det är ju inte helle OK. Tyvärr så sabbar sånna peroner för "oss" som tar det lugnt och visar respekt när vi ska från huset till leden och vice versa.

Jag tycker att det där gatukörningsförsöket är klockrent, jag själv bor 20m från leden..ska jag då behöva ta mitt släp och åka dit för att kunna köra skoter? Nixpix :rolleyes:

Sen när man ska till ICA eller nå liknande plats där man bara kör på gata är väl ganska självklart att man struntar i skotern och går/tar bilen...tycker då jag.

Edit: Sen att "privatpersonen" i artikeln hävdar att det är ett miljöproblem är väl lite väl ologiskt? Man måste ju likförb*nnat kallstarta bilen och köra den lilla bit det nu handlar om.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Men att folk buskör är ju inte bara snöskoter. Bil, båt, moped m.m är ju lika stora problem. Det är ju polisen som måste stävja det problemet. Det är svårt för den vanlige åkaren att göra nåt åt det. På sin höjd kan vi ringa polisen.

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Men att folk buskör är ju inte bara snöskoter. Bil, båt, moped m.m är ju lika stora problem. Det är ju polisen som måste stävja det problemet. Det är svårt för den vanlige åkaren att göra nåt åt det. På sin höjd kan vi ringa polisen.
Så sant som det är sagt !

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå

Eller gå ut och säga till vänligt men bestämt dom som kör, och hur dom kan göra istället.

Blir en så väldigt mycket bättre relation då. Det löns i väldigt liten utsträckning att gå ut och skrika till dom, och säga att man ringer polisen, eller att göra det i smyg.

Då blir det bara en hatrelation, och dålig stämning! Tro mig, jag kan ha varit en av dom som, cyklat på andras gräsmattor, åkt bob på andras hustak, kört runt på bakhjul med moppar, sladdat runt med bil, kört skoter på vägen. En "ungdomligt" sinnad tillsägning bestämd men trevlig respekteras mycket mer! Än att man blir "sur-gubben" som sitter o ringer polisen på alla.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
En sak som kanske kan vara en bra ide på detta om man kan få till stånd med en körning nu när Dahlqvist beskriver problemet ovan är väl att man blir av med skoterkortet nu när det återkallnings bart ifall man bryter mot hastighetsbegränsning eller dylikt?
Sen visst är det så att det är svårt att göra nåt åt att vissa dummar sig men det borde svida för dom som inte kan sköta sig.