Ge sig ut på isen med snöskoter. Med tunn is i kanten ?

småland

Medlem
16 dec 2012
8
0
1
Hej på er alla där ut. Nu har våran vinter kommit till småland äntligen. Och jag har en fråga det är så att vi har haft pendlade väder här där jag bor.
Så isarna har nu frusit och blivit tjocka ca 18-25 cm provborrat mycket pga pimpelfiske. Men nu är frågan vid landfäste så är isen svag ca 2-5 cm tjock ca 1 meter ut sen börjar den tjocka isen. Vi åker med cross cyklar där men dom går vi på med via en flytbrygga så dom kommer på tjock is med det samma.

Det jag undrar är om man tar fart kan man åka över slasket och den tunna isen för att sedan komma ut på den tjocka utan att riskera att sänka skotern ? är visserligen inte djupare än ca 60 cm djup där vi går på så ingen risk att drunkna eller inte få upp maskinen igen. Utan bara att bli blöt och kall.
,

Mvh småland
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Mjo , gäller bara att inte fega, brukar vara så i stugan sen vår och vi tar oss ut iaf.
Men visst ska inte garantera att det går, kör på egen risk..
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Svårt att göra en bra besiktning på din kunskap, skoterns skick osv. från ett forum. Skulle absolut inte ge mig på något sånt med ett forum som backup. Har en syster som körde över en bäck med kantis (bäcken hade sjunkit så isen var 10+cm över vattnet. Detta ledde till krokig boggieskena och en gråtande syster. Olyckan är framme så lätt om man är osäker. Bästa sättet skulle jag anse vara att fråga någon i närheten om hjälp att lägga ut något att köra över på.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Aldrig sagt jag är expert heller :)

Syftade faktiskt inte på dig heller=)

Det jag menar är väll snarare att det verkar dumt att fråga på ett forum om isen duger att köra på. Ut och borra så vet man. Jag skulle inte köra på isen bara för att majoriteten på forumet TROR att det ska vara ok.

Köp en lång borr, ta med skruvdragaren, ut och borra. Går inte en 15cm borr igenom så det kommer vatten, så är det bara åka. Borra lite "här och var"...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Känns som frågan i sig visar stor osäkerhet på vad en skoter (beroende på modell) klarar av, sen blir inte en skoter bättre än den chaufför som framför fordonet.
Så tips till "småland" är att inte chansa om du känner dig osäker.
 

småland

Medlem
16 dec 2012
8
0
1
Hej till er som kommenterat i tråden. Kan säga att vi har varit ute och lekt idag och det blev en kanon dag med sol och 5 minus alldeles lagom.

Isen vi har varit och lekt på är ca 20 cm tjock överallt förutom 1 meter från land eftersom marken inte har käle och smält vatten från skogen har kommit ner till skön och gjort ett "kärr" precis innan. Så med lite fart så var det absolut inga problem att åka ut på isen och sen var allt frid och fröjd.


Så tack för visat intresse.

Mvh Småland
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Tänkte just skriva det att grundvatten från åsar, diken och backar kan ge svag is vid kanterna. Där jag kör måste jag dessutom ta mig igenom en dunge med våtmark där det gärna är lite slaskigt. Å andra sidan är det bara någon Dm djupt så det är ingen fara. Ett tips annars är väl att hitta någonstans där stranden är flack eller mest består av bergrund. Sedan är "normala" regler med vassruggar, sund, uddar, broar o.s.v. inget att ta lätt på. Isarna i södra landshalvan är notorisk opålitliga eftersom det sällan blir kärnis. Tag med "is-kitt" med dubbar, lina mm. Själv kör jag i flytoverall som är både varm, vindtät och ger flytkraft om det går illa.
Kul att vintern har kommit ner till er också!