Generalras F7 -03

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Hej!

I helgen så fick jag storhaveri på f7an, under körning så gick vevaxeln av mitt mellan variator och motor så primären slog i sekundären och det blev skrot av båda variatorerna, jag har inga bilder än men jag ska fixa.

Jag fick remexplosion förra helgen så kanske axeln fick sig en smäll då? Jag har inte märkt några onormala vibrationer.

Går det att köpa yttre delen av veven som jag vet att man kan göra till t ex polaris? Eller är det någon här på forumet som har delar liggandes så kan ni ju säga till.

Är det någon som varit med om något liknande?

MVH Malm
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Hej, jag var med om samma sak förra våren. Veven gick av mellan motor och variator.
Primären vart skrot och sekundären klarade sig. Vad jag har förstått så är det ett rätt ovanligt fel.

Jag bytte uttersta biten på veven, köpte en rasad vev med den biten hel och lät en "vev" kille fixa det. Passade på att renovera vattenpumpen och byta packboxar när jag ändå hade den i bitar.

Jag har försökt ta reda på vad som har hänt men inte hittat nått definitivt ännu. Har iofs bara undersökt den lösa biten ännu men den hade bra härdning, rätt legering och inga konstigheter. Brottet var ett typiskt utmattningsbrott med ett rätså litet restbrott.
Tyvärr så var själva starten på sprickan mosad på den lösa biten, hoppas att det går att se bättre på resten av veven. Ska försöka analysera den i veckan om jag hinner.

En sak jag har sett är att det är rätt mycket gravrost på axeln, vilket kan göra det lättare för en spricka att starta, har du rost på din, ellre nått annat intressant?

Hoppas att du kan fixa bra bilder, skulle vara kul att veta mer om orsaken.
 

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Vad fick du betala för yttre delen? Jag vill nog passa på att byta ut lagren på veven när man ändå lämnar bort den till "vev" kille :) Men han borde väll även kunna säga om det är nödvändigt? Jag vet inte hur många lager som sitter där och vad dom kostar.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Vevlagrena är svindyra, men oftast är de ok på en F7:a. Be han som lagar veven att kolla det åt dig så du inte byter i onödan. Ett alternativ kan vara att köpa en renoverad eller ny utbytesvev, har för mig att de kostar från ca 5000 och uppåt plus inbyte.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.849
872
113
Kramfors
Vevlagerhaveri beror i 90 % på rostangrepp i vevlager. Det bildas rostgropar i lagerbanorna . Lagerkulorna passerar dessa gropar och hettas upp och en skärning blir ett faktum. Finns bara en bra åtgärd mot detta och det är att åka oljer som inte rostar veven.

Många syntetoljer är rena mardrömmen för vevlager. Skräck ex är Arcticat oljan helsynteten mf, Exakt vilka fler oljer man ska passa sig för vet jag inte.
Jag vet bara vilka som inte rostar och det har tagit nog så många år att komma fram till + 15 år :afraid:

Som jag ofta tjatar om så har jag kommit fram till 2 oljer som inte rostar veven och dessutom är hutlöst bra skydd i övrigt.

Aspen helsyntet och statoils 2 way delsyntet. Hur bra statoils helsyntet är har jag ingen koll på än.

Jag tror även att yamalube delsyntet är bra olja för veven men i den oljan har jag skruvat för lite för att vara stensäker.

Kör man mineraloljer klarar man i regel veven bättre men då sliter man cyllen o kolvar värre,

Finns säkert fler bra syntetoljer. (men vilka?) Man har varken tid eller råd eller ork att leta fler bra oljer.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Statoil 2-stroke rev kanske?

I min skoter så fanns det inte en tillstymmelse av rost någonstans innanför PTO packboxen. Skotern hadde gått 1200 mil. Första 400 milen vet jag inte vad det var för olja, nått Castrol tror jag. Han som ägde den var seriös.

Sen så har den gått på Statoill 2-stroke rev, och deras halvsyntet lite om vart annat. Skotern har aldrig varit konserverad så jag var förvånad att det inte var nå rost nåntans i motorn och att allt såg ut som nytt.

Malm, hur ser din vev ut?
 

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Är det någon som har den yttre delen av en vev eller en hel vev till humant pris så hör gärna av er!
 

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Nu är skotern igång, det var ungefär en tredjedel av brottet som var färskt resten hade varit av sen tidigare. jag fick tag i en axel som staken var krokig och skuren på tändnings sidanså jag lämnade bort båda axlarna så satt dom ihop en komplett till mig på sundvalls i sundsvall.

Är det någon som balanserat en primärvariator någongång?
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Där har du svaret. Man måste balansera/Renovera primärvariatorn. Det är straffbart att ex köra med slitna viktbussningar som skapar vibrationer = sprickbildning på veven. Håll variatorn i bra skick och tänk på att märka ex locket när du har lös fjädern. Blås den ren med tryckluft då och då. Framförallt lämna in den för balansering.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Vart balanserar man en variator, några förslag på firmor och vad kostar det?
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Där har du svaret. Man måste balansera/Renovera primärvariatorn. Det är straffbart att ex köra med slitna viktbussningar som skapar vibrationer = sprickbildning på veven. Håll variatorn i bra skick och tänk på att märka ex locket när du har lös fjädern. Blås den ren med tryckluft då och då. Framförallt lämna in den för balansering.

Hoppar in här bara en snabbis och frågar, vad du menar med att märka locket när man har lös fjädern? Har nämligen haft lös locket och bytt fjäder och bussningar till mina vikter min inte har ja märkt upp locket? Kan man ens stoppa dit de fel?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Har för mig att det finns ett märke på locket, korset och skivorna som ska stämma överens.
 

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Jo det finns märkningar, jag kan tycka att det är mer vibrationer i maskinen nu sen jag satt ihop den, men det är säkert bara inbillning. Jag provade en iq600rr som var så gott som ny och den vibrerade betydligt mer. Det är vid stillastående skoter jag menar.
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Tjena. Om du tittar på locket så finns det en märkning där (en liten bulle/pinne ) i gjutningen och en likadan på variatorn. Motormecano i Skellefteå är duktiga på balansering.