Glidklackar primärvariator!

Kusbom

Medlem
11 dec 2012
14
0
1
Valbo
Jag ska byta slitdelarna i mina variatorer på min Vmax 600 -96, har köpt repkit till båda. Men hur gör jag för att komma åt glidklackarna i primärvariatorn? Måste jag ta bort hela variatorn o plocka isär den? Eller kan jag dra av "spindeln" på något vis? :wondering: Eller måste jag ta bort hela variatorn?
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Nu så sitter jag bara och tittar på sprängskissen på den variatorn. Men där ser det ut som det skall gå att komma åt dem genom att att ta bort remmen, skruva bort kåpan längst fram och trycka den yttre skivan mot den inre skivan. Om inte det går så ser det ut som den måste skruvas bort för att komma åt. Hur det än blir, så måste du ju göra det första steget där med kåpan =)
 

Kusbom

Medlem
11 dec 2012
14
0
1
Valbo
Ja, det där med kåpan har jag konstaterat. Och det går inte att komma åt dom bara genom att knuffa främre skivan mot den bakre. Frågan är om det går att skruva bort "spindeln", eller om jag måste använda en avdragare av nått slag. På sprängskissen ser det ut som om att det är gängor längst in.
Och vet någon om den isåfall är vanlig gäng eller "norsk"?
 

Kusbom

Medlem
11 dec 2012
14
0
1
Valbo
Nu har jag fått bort allt. För att komma åt dom var man tvungen att gänga av innre skivan. Detta genom att värma upp den(runt 100 grader)och sedan skruva av den. Sitter som f-n!!
Men nu är den borta och ett nytt lager ditsatt. Ska sätta ihop resten ikväll, om jag hinner. Sen ska det testas. Kul att se hur stor skillnad det blir. Har fixat båda variatorerna. Bör märkas.
 

Kusbom

Medlem
11 dec 2012
14
0
1
Valbo
Hm, märkligt! Jag har fått lite huvudbry. Det nya glidlagret som sitter längst ut på variatorn, i själva "locket" som håller fjädern på plats, är helt av plast och det går väldigt trögt på axeln.
Vågar jag putsa lite med typ smerjelduk inuti lagret så att det går lättare? Och den yttre skivan verkar oxå gå trögt i inner o ytter läge. Men i mitten lätt.
Någon mer som har haft såna problem när ni monterat repkit från skoterdelen?