Glidlager

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Glidlagren som sitter nere vis styrningen på min Yamaha är slut, vilket gör att det glappar lite i styrningen. Det är inte dom vid TSS fjädringen utan dom som sitter typ under grenröret i ramen. Dom är 23mm yttre diam. och 20mm inner.

Som originaldel kostar dom ju en smärre förmögenhet och jag har ej hittat den som piratdel. Finns det univeraslglidlager som är kanske billigare?

Eller kan man få tag på lagerbrons billigt. Har ju en liten metallsvarv så jag kan ju svara själv i såfall. Problemet är där jag hittat sånt material så måste man köpa så långa axlar så då blir det lika dyrt som att köpa glilagren färdiga.

Tips på andra material som kan användas?

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Är det bara glidlager så kan du kanske bygga nya själv av en lite tjockare skärbräda i PTFE-plast. (vanlig plastskärbräda funkar också men slits fortare.)

Det brukar vara populärt att använda skärbrädor till stödlager för antennmaster med rotor och det där är ju i princip samma sak :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har nog lite plastaxelstumpar i garaget så det kanske funkar....vad tror ni om en bussnign i aluminium då? Det är ju mjukrae än axeln så det borde ju funka om man smörjer bra....eller?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag hittade en firma på nätet som säljer till privatpersoner så nu har jag beställt där. Glidlagret kostade hos Yamaha ( Sverige) 252kr/st, Ronniesmailorder ca 130kr + avgifter, hos denna firma 25kr :) Passade även på att beställa alla glidlager till TSS även dom var billigare än dom pirat man kan få tag på via Duells.