Glykol fråga?

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Har läst runt lite på forumet här och det jag får ut är att man skall INTE blanda röd med blå/grön glykol!

Nu när jag renoverade motorn så trodde jag att systemet var så gott som tomt. Jag hade i blå/grön gykol förut, och tänkte nu att när det är rensat så fyller jag på med Röd glykol avsedd för bilmotorer med alublock.

Sedan märker jag efter motorn fått stå ett tag att färgen på glykolen börjar bli grön/blå aktig. Då förstår jag att det måste ha varit kvar glykol bak i tunneln.

Vad skall jag göra nu? Tömma hela systemet igen? Eller går det att det är majoriteten röd glykol samt lite blå/grön?

Vad skulle just DU ha gjort?

johe

Aktiv medlem
3 jan 2008
52
0
1
Umeå
Sv: Gykol fråga?

Jag skulle nog tömt och fyllt på med ny, som sagt så ska man inte blanda röd och blå/grön glykol. Jag kan inte säga att det inte fungerar eller förklara varför man inte ska blanda, men jag hade tömt och fyllt på med ny.

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
När den röda glykolen blir varm så ändrar den färg till lite grönaktig också!
Hade tömt min skoter också och fyllt på med röd glykol, och när jag kontrollerade nivån senare var den grön. Trodde samma som du, att det var kvar gammal glykol. Men flaskan jag hade blandat glykol/vatten i och förvarat på elementet i garaget hade också fått grön färg på glykolen så.....

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Okej! Ja men jag tror jag ska köra någon mil, så det blandas.. sen så tömmer jag ut de o byter igen!

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Jag fick lära mig att det kan kristaliseras om man blandar olika glykoler men jag har aldrig sett det nån gång, jag har jobbat som bil/buss meck i 7 snart 8 år och aldrig sett nåt. Och på mina egna fordon har jag blandat hej villt och aldrig sett nåt!!

Hade det varit min skoter så hade ja inte brytt mig men det beror på hur noga du är!!
Tydligen så om man ska vara riktigt noga så ska man blanda glykol för alu motorer med destillerat vatten, vet dock ej om det är en skröna eller sanning!!

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Det som händer när du blandar dem är att dom bildar "ost" blir som en geggig kaka som sätter igen allt och expanderar rejält.

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Det som händer när du blandar dem är att dom bildar "ost" blir som en geggig kaka som sätter igen allt och expanderar rejält.
Har du sett det någon gång?? Ja har nämligen aldrig sett det, har jag bara haft tur? Jag har hört flera som säger att det inte ska funka men jag har provat blanda massor av olika glykoler, olika sorter och märken utan att nåt händer?! :hmmmm:

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Körde någon mil idag, sen tog jag en vaccumsug och sög upp det jag fick ur burken. Sen fyllde jag på igen med röd glykol. Ska köra någon mil till sen tömmer jag den igen, och på med nytt.. Borde jag ju fått ut det mesta..