Glykolsort i RX-1 -03?

MrAc

Medlem
7 dec 2008
34
0
1
Norrbotten
Jag såg att det var lite för lite glykol i expansionskärlet och åkte till macken och köpte Etylenglykol som det stod i handboken att det skulle vara. Men när jag skulle fylla på så upptäckte jag att glykolen som är i skotern är grön medans den nyinköpta är blå.

Frågan är om glykolen i skotern är Etylen eller någon annan sort? Finns det både grön och blå Etylenglykol?
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Lär väll ha med vattenbladningen att göra. Propylenglykolen är röd och Etylen glykol är blå.
Stämmer inte riktigt, man kan inte lita på färgerna på glykolen är då vad jag har erfarenhet av.

OK:s propylenglykol är blå, Statoils etylenglykol är blå, de andra etylenglykolerna är oftast röda (te.x. i nya bilar) finns som ingen logik.

Propylen är miljövänligare (inte lika giftig om hunden slickar i sig nått som etylenglykolen är)

Så om du inte vill ta en risk så borde du tömma kylsystemet, annars är det ju bara att fylla på o hålla koll på kylarvattnet o se om det blir nån reaktion (gråaktig gegga) Brukar ofta bara hälla ner kylarvatten som hittas i garaget i äldre bilar och har då inte sett nån gegga än iaf.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
T-röd är optimala frostskyddsmedlet, får man ett lekage så luktar maskinen som en spritfabrik:becky:
 

Rogerh

Välkänd medlem
25 dec 2007
128
0
6
Blå och grøn kylarvetska går at blanda men aldrig bland dom två med rød.Da vil det koagulera.Blir altså seg.
 

MrAc

Medlem
7 dec 2008
34
0
1
Norrbotten
Stämmer inte riktigt, man kan inte lita på färgerna på glykolen är då vad jag har erfarenhet av.

OK:s propylenglykol är blå, Statoils etylenglykol är blå, de andra etylenglykolerna är oftast röda (te.x. i nya bilar) finns som ingen logik.

Propylen är miljövänligare (inte lika giftig om hunden slickar i sig nått som etylenglykolen är)

Så om du inte vill ta en risk så borde du tömma kylsystemet, annars är det ju bara att fylla på o hålla koll på kylarvattnet o se om det blir nån reaktion (gråaktig gegga) Brukar ofta bara hälla ner kylarvatten som hittas i garaget i äldre bilar och har då inte sett nån gegga än iaf.

Etylenglykolen jag köpte på OK var blå, fast den var ju färdigblandad.

Jag har kommit på en bra idé hur jag ska få reda på vad det är för glykol i skotern. Jag mäter med en glykolprovare som har en skala för Propylen och en skala för Etylen och ser var skalan ligger.

edit:

Nej det gick inte, glykolmätaren hade skala för Etylen och Methanol (vad är det). I alla fall så visade skoterns kylarvätska ca -37 på Etylenskalan medans OK:s nyinköpta Etylenglykol visade ca -29. På OK:s flaska stod det ca -37 så nu blir man bara mer förvirrad.
 
Last edited:

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
T-röd är optimala frostskyddsmedlet, får man ett lekage så luktar maskinen som en spritfabrik:becky:
Glykol har smörjande och rostskyddande egenskaper vilket inte t-sprit har, t-röd har en flampunkt på 8grader och är inte bra att ha kring en varm motor.
etandiol (etylenglykol) har hög kokpunkt.