Färg på glykol säger tyvärr ingenting om vad det är för slags tillsatser i den.
De flesta moderna "longlifeglykoler" brukar vara röda, rosa eller orange medan de med äldre sorters tillsatser oftast var blå eller gröna.
Giftfri propylenglykol är nästan alltid grön och har gamla sortens tillsatser, den bör inte blandas med etylenglykol eftersom blandningen blir omöjlig att kolla fryspunkten på med glykolprovare.
Men det finns undantag. Shell har sålt glykol med gamla sortens tillsatser och gul färg. Den longlifeglykol som franska biltillverkare använder är blå (exakt samma färg som på Volvos gammaldags icke-longlife).
Biltema har åtminstone vissa år slarvat och använt samma sorts tillsats i både röd, blå och grön glykol - bara halten och färgämnet skiljer. Så jag har helt och hållet slutat köpa glykol på Biltema även om jag har förtroendet kvar för dem när det gäller oljor och en del andra kemikalier.
Om det är originalglykol kvar från fabrik i en amerikansk maskin så ska man passa sig noga om man inte vet att det är en modern longlifeglykol av normalt slag. I USA är det mycket vanligt att kranvattnet är surt och aggressivt, men det är nästan aldrig hårt och har ingen tendens att ge pannsten. Så därför har amerikansk glykol tillsatser som är onödigt bra för svenska förhållanden på att stoppa frätskador, men den kan inte alls hindra pannsten. Och "gammaldags" amerikansk glykol fungerar inte att blanda med något alls som säljs på den svenska marknaden.
Mitt förslag är att börja med att fundera på om du behöver giftfri propylenglykol (t ex om det finns mycket småbarn och husdjur i närheten av skotern som kan tänkas slicka i sig ev glykolspill) eller inte. Om du bestämmer sig för propylenglykol så köp sådan av något pålitligt märke som du inte behöver betala överpris för (t ex Q8 i stordunk på Swedol). Om du bestämmer dig för giftig etylenglykol, så köp en sådan av longlifetyp, även den av pålitligt märke. Det bör stå på den att den uppfyller VAG G12 och/eller TL774D.
Och, som redan sagt i tråden, skölj ur kylsystemet noga med vatten innan du fyller på ny glykol. Fyll gärna med bara vatten och kör skotern någon timme, tappa av och kolla att vattnet är färglöst och inte smakar glykol innan du fyller på den nya blandningen.