Glykolvatten försvinner

snowy_1

Medlem
6 nov 2010
20
0
1
Norrbotten
Skotern är en Polaris 600 -05. Har sedan en tid sett att vattnet minskar i kärlet och får nu fylla på ca 2dl inför en körning. Icke normalt, förstås. Jag ser inga fläckar under skotern eller runt motorn, ingen glykoldoft heller. Kan glykolvattnet gå in i motorn?..och vilken väg då? Kan detta skapa ett motorhaveri? Vad bör jag åtgärda detta med?​

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
kolla ifall någon packning gått. Självklart kan den dra in vatten i motorn :) Tillslut blir den inte att gå alls ifall du får in vatten i motorn. Själv råkat ut för det på en bil. Då hade jag krökt toppen :)

skippi

Medlem
11 mar 2008
16
0
1
Norge
Har hatt samme problem på min (-04 600). Skiftet o-ringer mellom topp og sylinder. I tillegg skiftet jeg pakninger på vannpumpe, men ved lekkasje på den skal det egentlig komme kjølevann ut på underside av motor. Av en eller annen grunn gjorde det ikke det i mitt tilfelle.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Med lite tur kan man se på tändstiftet om det kommer in vatten i cylindern, brukar bli rent av vatten.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Med lite tur så spottar skotern ut det den anser som överskott. Nivån ligger konstant på en låg nivå och det enda som händer är att du oroar dig.

Nivån kan dessutom variera beroende på trycket i systemet.

provtryck om du är orolig.