Gnällande ljud från remmen på tomgång

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Hej! På f7:an så finns det ett gnällande ljud som kommer från remmen när skotern står på tomgång. Har för mig att det inte låter föränn den har blivit varm. Någon som känner igen sig/vet vad det beror på? Dålig rem?

Skotern går i övrigt kanon, både primär och sekundärvariator har blivit bytta.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Jag tror iallafall int det e dålig rem :) Har varit me om detta. vist e det så att när man låter den va en liten stund efter den börja låta så slutar den låta?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Som många här sagt, remspänningen som spökar. Schimsa sekundären så slutar det. Har fått göra det på både F6an och F7an jag hade.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Eller det kan även vara för tight mellan primärvariatorns skivor = omshimsning där. Kolla om du kan röra remmen i sidled i primären 0,3-0,5mm är bäst men det går åka med 1mm glapp också i värsta fall men ej att rekomendera. Men enklast fel är om den bara är för spänd och det fixar du som sagt med omshimsning i sekundären vilket är ett enkelt ingrepp om du har shims hemma?

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Remspänning eller kanske linjering? Har aldrig haft något tjutande ljud tidigare men för några veckor sedan började den tjuta som tusan på tomgång helt plötsligt. Stannade och kollade, då hade sekundärvariator-bulten gängat upp sig så sekundären var väldigt flytande så att säga.. Drog fast den = inget tjut..

Last edited: