Gnist & Tändproblem ZRT-600 ( 95 - 98 ) ?

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
:) Hej !

Jag har en Powder Extreme 600 ( 1997 ) som inte vill fungera.

Jag får bara gnista på ett av stiften, lyfter jag på tändhatten en bit kan jag få gnista på fler.

Hur stor betydelse har typen av tändhatt ?
Ser att det ska vara tändhattar med inbyggt 5000 ohm motstånd till dessa, har detta bara betydelse för störningar eller kan det vara så att den inte går med fel typ ?

Jag har bytt båda tändspolarna, kontrollerat primärspolen och CDI boxen tycker jag inte det ska vara, det är ju samma utgång till alla spolarna.

Har även bytt tändhattar, men jag undrar om jag kan ha fått fel sort.


HJÄLP !! :eek:
 
Senast redigerad av en moderator:

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Säker att det ska vara tändhattar med motstånd i?

Jag hade problem med en svårstartad wildcat som berodde på att nån bytt till avstörda tändhattar, det plus avstörda tändstift gjorde att motståndet blev så stort att det inte slog gnista.
Zr:en jag har nu har inte heller avstörda tändhattar så jag tycker att du borde kolla upp det igen!
 

VikHe

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Boden
På elschemat för 1996 ZRT och Thundercat står det:

5000 Ohm high voltage resistor in each sparkplug and each spark plug cap, to reduce RFI emissions.

Så det låter som att det ska vara så :)

Har du kontrollerat jordningarna?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Njahapp... där ser man! :rolleyes:

Men får jag smyga in en fråga då, är det bara den motorn som ska ha både och?
Inte ska väl t.ex. wildcat- och zr440-motorn ha avstörda tändhattar?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Obs !!

:eek:

ALLA motorer ( oavsett fabrikat ) som har EFI och/eller 3D/Digital tändning skall ha både Resistor tändhattar och Resistor tändstift.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Klockrent.....

Cedrix skrev:
Jag har en Powder Extreme 600 1997 som inte vill fungera.

Jag får bara gnista på ett av stiften, lyfter jag på tändhatten en bit kan jag få gnista på fler.

Hur stor betydelse har typen av tändhatt?
Ser att det ska vara tändhattar med inbyggt 5000 ohm motstånd till dessa, har detta bara betydelse för störningar eller kan det vara så att den inte går med fel typ?

Jag har bytt båda tändspolarna, kontrollerat primärspolen och CDI boxen tycker jag inte det ska vara, det är ju samma utgång till alla spolarna.

Har även bytt tändhattar, men jag undrar om jag kan ha fått fel sort.
Din skoter har vanlig CDI tändning med "Rak/Linjär" tändkurva, således behöver du INTE vare sig resistor hattar eller resistor stift.

Personligen tror jag att du har fel på den delen av elsystemet som går upp till styret......
( Standard Fel på dessa maskiner. ) prova att bygla bort allt som så att säga går upp till styret samt även magnet kontakterna som sitter på förgasarna.....

Sedan så kommer du att ha en motor som går klock rent ! :)


Skriv och tala om vad felet var........
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
2stroke skrev:
:eek:

ALLA motorer ( oavsett fabrikat ) som har EFI och/eller 3D/Digital tändning skall ha både Resistor tändhattar och Resistor tändstift.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hmm, min wildcat funkade inte med avstörda tändhattar men den spinner som en katt (en wild en... hohoho!!! :p, usch så dåligt... ) med vanliga, skumt!

Är det nån som verkligen har svart på vitt att en 92:as wildcat EFI ska ha både och?
 

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Ska kontakterna till förgasarna var byglade? Dom har varit urkopplade (Urdragna) sedan jag köpt skotern men dom är inte byglade! Den har ju trots allt gått bra tidigare.
 

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Koppla ur förgasarkontakter!

När man kopplar ur kontakterna till förgasarna på en ZRT 600 ska man då bygla dessa efteråt eller ska man bara låta dem vara (bruten krets)?

Har byglat stoppknapp/tändning men jag vet inte hur man ska göra med förgasarna!
Någon som har ett elschema över detta?
 

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Jag har mätt spolarna och värdena var helt ok!
Har även bytt sekundärspolarna med tändkabel, tändhattar och stift.
Förr så gick den dåligt på höga varv, nu går den inte alls.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Har du kollat alla dina Jordningar ?

...tag lös och "skrapa" alla jordpunkter.


1997 års modell av Baby Tripeln ( 600 ) har normalt CLOSED Ignition för att kunna ha gnista.

Den SVARTA kabeln ifrån CDI boxen måste vara Jordad för att du skall ha gnista.



Vad gäller förgasarkontakterna :
Drag isär deras huvud kontakt som sitter en bit ut ifrån Huvud EL stammen, därefter byglar du den kontakten i huvud EL stammen med två rund stift.

Har du gnista nu ?
 

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Bytt båda tändspolarna, tändkablar och stift.
Kollat alla jordningar och jordat den svarta kabeln till CDI-boxen.
Gnista har jag nu, men den går inte rent på höga varv nu i stället!

Har gett upp och lämnat in den på service, och dom säger att det är statorlindningen.
Jag har ohm mätt denna och hittade då inga fel!
Kostar 3500:- för en ny! + jobb
 

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Nu är äntligen problemet ur värden!

Det var tändspolen som var trasig, det var inte fel på lindningen utan kärnan som lossnat från fästet.
Nu är detta åtgärdat och nu går den som en skållad fladdermus.