go-kart:hmmmm2:

fran

Aktiv medlem
10 okt 2010
60
0
6
Arvidsjaur
hej ska bygga en go-kart utav en gräsklippare en motorsågsmotor och en orginal mt5 ljuddämpare :D men fästet/hålet till avgasröret på cylindern är fyrkantigt 30x15mm och 45mm mellan fästerna/hålen och och ljuddämparen är rund ,vet ej hur stort det är men det är orginal, finns det nån adapter man kan använda vill hellst inte göra en själv ;D

KiNGsKoTeR

Välkänd medlem
31 aug 2010
552
1
16
Söderhamn
Köp en billig liten 125cc fiddy istället och plocka sönder den och ta delarna till gräsklipparen :) Har en kompis hemma som gör så och det funkar/funkade skitbra :D

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
håller med, köp typ en trimmad mopedmotor eller som sagt en fiddymotor, om du vill ha lite fart alltså ! =)

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Angående åkgräsklippare så såg jag ett klipp på en som hade slängt i en 250 motor från en cross ner i chassiet från en gamma åkgräsklippare, den pinnade på bra =)

Men somsagt, en motorsågsmotor ger ingen direkt rolig effekt...

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Har en liten hemmabyggd chopper med motorsågsmotor hemma. Den piper iväg rätt bra så länge det är plant och man inte vrider fullt på en gång. Nu när man blivit lite större, dvs 15 år äldre, så slirar den bara på "kopplingen" om man vrider fullt. Smygstart är det som gäller nu.
Men tror vi lyckades klämma upp den i 60 knyck en sommar. Så nog kan man använde en motorsågsmotor.

Dock säger jag som alla andra, håll dig till en fiddy eller liknande, betydligt mer pulver, vilket jag tror behövs för att få fart på en gräsklippare.

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Vi byggde en spark med en jordfräsmotor på 6 hk och det blev lite fart med en sådan skruttmotor också.

[video=youtube;8EmE6r_bSRk]http://www.youtube.com/watch?v=8EmE6r_bSRk[/video]

fran

Aktiv medlem
10 okt 2010
60
0
6
Arvidsjaur
tack för alla svar :D men nu har jag ett nytt problem, har fått tag i en gräsklippar motor och
jag och en kompis håller på att svetsa en ram på skolan men axeln på motorn är vertikal alltså
pekar ner men vet inte hur jag ska få ihop det
med hjul axeln som så klart är horisontell , har även problem med att få dit nån typ av växellåda så den går att starta
utan att hjulen snurrar:p tacksam för svar :)

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Slungkoppling? Tror det heter så. Då kan man starta motorn och hjulen står stilla, sen petar man typ in en grej och då driver den.

Tror att jag har sett en åkgräsklippare där drivningen mellan vertikal drivaxel och horisontell hjulaxel gjordes av en rem som man helt enkelt får vrida så den blir som en 8 nästan, hoppas du förstår! :D

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
tack för alla svar :D men nu har jag ett nytt problem, har fått tag i en gräsklippar motor och
jag och en kompis håller på att svetsa en ram på skolan men axeln på motorn är vertikal alltså
pekar ner men vet inte hur jag ska få ihop det
med hjul axeln som så klart är horisontell , har även problem med att få dit nån typ av växellåda så den går att starta
utan att hjulen snurrar:p tacksam för svar :)
vxllåda från en stiga garden borde lösa dina problem, den har vinkelväxel, några växlar framåt och även en bakåt.
sen sätter du en "slirinkoppling" på remdriften till den.
borde inte kosta många kronor heller om du hittar nån på blocket.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jag har ingenting emot gräsklippar motorer eller motorsågar, men blir det verkligen en rolig gokart med nått av dessa alternativ om man är äldre än tio år?

fran

Aktiv medlem
10 okt 2010
60
0
6
Arvidsjaur
jo det skulle gå med. hade tänkt typ att man har en vinkelväxel sen variator på axlarna :p men då kanske man måste ha nån utväxling i vinkelväxeln :s förresten The_darkside haru inget viktigt att skriva så skriv int:/