Blått glas är inte att rekomendera då det kan vara skadligt för ögonen
Glasögon med blå glas
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Hej optikern, kan du hjälpa mig att reda ut skillnaden mellan "Blått glas" och "Blått spegelglas"? Det har skrivits så mycket om att blått glas i glasögonen är skadligt för ögonen. Men jag har också hört att blått spegelglas ska vara okej... Känner mig förvirrad, vad ska man förlita sig på?[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
Först och främst är det stor skillnad på "Blått glas" och glas med "Blå spegel". [/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
Blått glas och därigenom det blå ljus som kommer in i ögat är det som diskuteras bland ögonläkare, optiker och forskningsgrupper. Graden av skada på näthinnan är inte fullt utredd men man är väldigt klar över att det inte är bra.
[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
Tittar man däremot på många av dagens sportglasögon så kan de fås med en blå spegel, d.v.s. grundglasets färg är inte blå utan oftast i en brun, grön, orange eller grå ton, d.v.s. samma färg som i de flesta förekommande solglasögon.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
Ett enkelt sätt att få en uppfattning är att titta på glasögonen från baksidan och är det då ett blått glas ska man nog välja ett annat par, men är det brunt, grönt eller orange så kan man känna sig ganska lugn. Vissa grå nyanser ligger nära blå så för att vara riktigt säker måste man då mäta glasen.[/FONT]
Saxat från
http://www.sportoptik.se/shopownerdesign/fragaopt.htm#Glas