GoPro, hjälp behövs!

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Hoy, vi tänkte beställa några gopro kameror men vet fan inte alls va man ska ta! Så här kommer ett par frågor. Vilken är "bäst" för snöskoter? Vad skall man köpa för fästet till hjälmen? Och är hjälmfästet bäst? Vart finns dom att köpa? Vad skall man köpa med? Extra batterier etc? Kommer alla fästen med? Har sett att det "står ut" en ställning där kameran är fast på hjälmen?
 

tyyke

Medlem
25 feb 2011
17
0
1
Finland
minneskorte måst du köp till iallafall. annars så följer nog alla fästen du behöver me hede helmet pakete.
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
jag skulle hellre lägga dem extra hundralapparna det kostar med en 1080 go pro kamera, dvs typ motorsport hero eller helmet hero. prisexempel i sverige på affär i stockholm där jag hittat dem : 960 kameran (mindre inställningar) 2400kr exklusive minneskort. 1080 kameran (både helmet och motorsport hero) 2900kr exklusive minneskort. 16gb minneskort 600kr. minnet räcker ungefär så här på 1080 kameran, 1080p 12min/gb , 960 16min/gb , 720 30fps 20min/gb , 720 60fps 11min/gb.
Så jag hade satsat på helmet hero 1080p med ett 16gb minneskort, det blir dryga 3-5 timmar film per dag.... pm:a om du vill veta vad butiken hette.. (vet inte om man får göra butksreklam på forumet)
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
den ända gången du behöver 60fps är om du ska klippa ihop en film och ha en slowmotion frekvens.

bättre köp att ta 960p för att filma med 1080p ger bara en jävligt smal bild och inte samma upplevelse. "se tråden jag länkade tidigare"

så bäst är att filma med 960p eller 720p för bästa upplevelse. om man då vill lägga mer pengar för att få 60fps och klippa ihop slowmotion scener är ju upp till var och en.
men att spela upp klippet "vanligt" på datorn så ser du ingen skillnad om du har den inställd på 60 eller 30 fps.
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Ställer en lite fråga här...Vilka redigerings program funkar med filerna som gopron filmar i?
Hur bra dator behöver man minst för att klara av att spela upp samt redigera klippen? =) (Är inte så inne i datorer hehe)
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Okej, jo menbehöver nog inge slowmotion och diverse.. bara vanlig körningm, bäst så :D

Polaris mannen: Sony vegas är väl bra programm! Och de behövs väl nog inte yaste datorn men nåt helt "ok" nytt!
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
visst, men ska man ändå pynta ett par tusen så hade jag personligen hellre pyntat några hundra mer... surt den dagen du vill ändra inställning och kanske vill redigera en film med slowmotion.. jag hade ångrat mig om jag snåla när jag ändå skulle punga ut ett par tusen....