GPS köp!

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Hejsan!

Vilken typ av gps skulle ni rekommendera till en skoter. handhållen som går att ladda med 12v uttag, gärna med massa tillbehör som fästen och sånt.

Gärna en bra, prislappen jag är beredd att betala ligger mellan 1000 och 2000 kr.

Hade

Sir_Sledalot

Välkänd medlem
22 nov 2010
134
0
16
Oviken
Garmin 650t är den brp säljer till sina skotrar och jag har kört med den på mina 2 senaste skotrar och är sjukt nöjd. Men den kostar lite också så man kanske kan hitta billigare som funkar lika bra men jag har bara erfarenhet från den.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag har kört med en garmin nüvi 200 i vattentätt fodral i några år nu, den kanske är lite klumpig med fodralet men det funkar bra tycker jag.

Garmins Oregon serie för motorcyklar funkar också rätt bra, de handhållna tycker jag har lite för liten display.

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Ok!

Men ingen av dessa jag har länkat rekommenderar ni?

Sen finns det ju flera Garmin 600, Ni kan inte typ länka till någon ni skulle rek.

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
Åk och titta på etrex/dakota innan du bestämmer dig.
Dom har väldigt små skärmar, jag tror dom kan vara lite svåranvända till skotrande(var själv inne på någon av dom för mc och skoter men det var bara för lite skärm).
Jag kommer köra med en igensilikonad nuvi 245 som kostade mig 200kr ink frakt.
Tyvärr kan man inte föra över spår men waypoints funkar prima!

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Hej igen, Man vill ju kunna föra över spår, och även tracka ett spår som man sen kan lägga in på skoterleder.org.

Men vilken av dessa tre som jag länkat till tidigare skulle ni rekommendera.

Mvh Martin

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
Etrex 30 eller Dakota 20 enligt mig.
Dom är rätt likvärdiga, ska du hålla på att pilla mycket så är nog pekskärmen på dakotan att föredra, men etrexen håller mer rutter och WPs.

(Spår kan man använda på nuvis med bara inte föra över rutter, ett alternativ är nuvi 1450/1490 dom klarar både rutter och spår)

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Det funkar med en vanlig bil gps
Jag kör med en vanlig garmun nuvi2545
Bra storlek på skärm
Det blir inte nån drastisk miljö innanför vindrutan
Desutom så avger motorn värme bakåt i
Fartvinden.
När man kopplar gps mot datorn så har du färdspåren
I basecamp det laddas automatiskt.
Terrängkartan som bakgrundskarta på micro sd
Bara att stoppa in i gps.
Och skoterkedskartan kan man ändra typsnitt på
Själv har jag röd linje med snor grön kantlinje
På bäge sidor syns skit bra mot terrängkartan.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Inte värdens bästa gps men jävligt smidig om man är en del som har den är Garmin Rhino 650.. GPS och jaktradio och så kan man se varandra.. har inte lyckats montera den bra på skotern ännu men nog är det relativt smidigt..

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Jag kör med en GPSMAP 64s och den fungerar riktigt bra :) har köpt till ett litet skydd på den och ett styrfäste men oftast har jag den bara i glove boxen på Doo:n