Gränsen på kamhöjd?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ja vart kommer gränsen gå på kamhöjd innan kamarna flyger iväg som nå vantar ? Såg på duells sida att dom har en matta som har 76mm kammar.
Nånstans tycker jag att det kommer till en punkt då det inte kommer funka att ha högre längre med bra hållbarhet? Eller har jag fel? :)

Drivmatta Challenger Extreme 3X/AC 38x411, kamhöjd 76mm, 3" delning 13995,00
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
För tio år sen var 32 extremt så vem vet :)
Håller med dig dock.
Även effektiviteten borde avta vid en given höjd.
Beror ju på föret såklart men nog känns de som vi bör vara nära Peaken nu.

Fast de är klart, med högre kammar och längre emellan kammarna kanske de går att ha 100 mm eller mer :)

Mvh Erland
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Kollade på tracksusa och de hade 3'' kammar, säkert inget ovanligt för jänkarna... En skoter på 174'', 3'' kammar och en respirator undra hur det skulle funka ;)
 
A

AssaultRMK

Vet att Ed på VMC hade 3" kammar på sin RMK tidigare i vinter men mitt i säsonger kom det ut bilder på FB med trasiga kammar, så kan inte tänka mig att det håller allt för bra.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Personligen skulle jag vilja ha en 174" med 3/4 kammar och en liten lätt 4-takt enstånka .
Då glider jag ovanpå snön istället för att gräva ett halvmeterdjupt dike hela tiden .
Ligger du i uppförsbacke så har du grävt din egen grav med den där setupen :)
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Beror väl på hur dom vulkar/gjuter sina mattor i fabrikerna, går säkert få mattor med 4" kamhöjd att hålla ifall man bygger för det, men lär kosta endel.

Men det är ju en slitage vara och dom lär knappast lägga alltför stor energi att tillverka mattor som håller en evighet, vore ju att ta död på sitt levebröd.
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Vet att Ed på VMC hade 3" kammar på sin RMK tidigare i vinter men mitt i säsonger kom det ut bilder på FB med trasiga kammar, så kan inte tänka mig att det håller allt för bra.
Vad jag såg så var det inte någon kam som hade givit vika, utan att han hade kört på någon gren eller något annat skit som hade spetsat mattan. Så det hade nog inte med kamhöjden att göra.

Kollar man på andra sidan pölen så blir det fler och fler som kör med 3" kammar, och även på "kortare" längder som 154-155".
Verkar skotta på bra i alla fall!
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Ingen aning vars den var inköpt mer än den var importerad från USA. Gick på mellan 20-25 tusen inkl.frakt. Medföljde lite mer saker då också för ombyggnationen.

Tyckte det lät helt sjukt men han följde med en ordinarie chaufför som är skoternörd så sanningshalten är inget jag betvivlar. Frågade aldrig då jag ändå har så jäkla dålig koll på vad alla nya modeller heter och hur dom ser ut.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
110mm kam ju omöjligt få plats i tunneln? Såg bilder på ED's och dem 77mm rymdes knappt i en PRO rmk!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
3" mattorna har väl en rekommenderad maxfart också, kommer inte ihåg men tror det var 90kmh ?
Hade det funnits 110mm hade man förmodligen hört om det ibland jänkarna.
annars kan man ju gå på längden som han som byggde 200 tummaren (skarvade ihop två mattor)