"Grinig" XLT-95

Hudik70

Medlem
6 jan 2011
10
0
1
Har en xlt-95 som helt plötsligt blivit väldigt svårstartad när den är kall, tänder till direkt men sen surar den ner sig så stiften blir rejält blöta, då får jag skruva ur stiften o torka rycka lite i startsnöret, skruva i dom igen o prova starta, så får jag göra ca 5-7ggr då startar den helt plötsligt!! nån som vet vad felet är? (alla stift är riktigt genomsura) men sen när den är varm startar den direkt!

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag har ett liknande problem med min XLT och har inte kommit på vad det beror på.
Jag har börjat placera en kupe-värmare under huven 1 timme innan jag ska ut och köra för då startar den direkt även fast den har stått ute i kylan 1 vecka.
Så det har helt klart något med tempen att göra.

Så om det är någon som vet så är jag vore även jag tacksam för att få reda på vad det är.

xlt-special

Medlem
6 aug 2008
14
0
1
sandviken
Testa att stänga av bensinkran varje gång du stannar .Surar den inte sen så tror jag det är nålventilerna,obs kom ihåg att slå på kran när du ska åka igen.

Hudik70

Medlem
6 jan 2011
10
0
1
Precis vad jag provat nu i 2 dagar, stänga av bensinkranen så fort man kört klart o då startar skotern dan efter som inget hänt!!(-16) så då är det dax för byte av nålar? inget annat man ska byta i samma veva? förutom kanske skoter då! ha ha

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Har 22 mil mellan garaget och skotern och orkar inte åka med släp varje helg så det låter som om man ska leta efter verktyg så att man får med sig förgasarna hem i morgon kväll då.
Förra helgen hade jag med mig trailingarm och skida för riktning och svetsning efter en mindre olycka, och denna helg ska bromsoket med hem.. och förgasarna om jag får loss dom..

Men det är som grannen här sa.. man har mycket roligt för lite pengar.

Hudik70

Medlem
6 jan 2011
10
0
1
Ha Ha billigt är bra ibland... men jag är supernöjd med min xlt betalade 12 tusen för den, har gått 740mil, hellre det än köpa nån lynx från 88 för 15000 med bladfjädring!!! även om det kanske är en bra skoter

PeterLindh

Medlem
27 jan 2011
6
0
1
Skellefteå
Håller med killarna om att det är nålventilerna, en klassiker!! Kan också vara membranet i soppapumpen som läker, då fylls vevhuset med soppa och den blir sur.

Det finns en skruv till "varje vevhus" 10:as skalle under grenröret som du kan lossa och dränera vevhuset på soppa. På så sätt slipper du dra den torr. Som sagt 3st skruvar som du hittar under grenröret.

Urre

Medlem
27 jan 2011
16
0
1
FALUN
Helt 100 på att det är nålarna, är lika på min xlt. Startar direkt om man slår av kranen då den ska stå ett längre tag.