Gruvbergsöverfarten

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Lite info

Risken är stor att överfarten över v97 mot Gruvberget stängs redan inför denna säsong

Det är i såfall Trafikverket/Banverket som orsakar detta pga flytt av vattenledning och kraftledning inför anläggning av ett växlinsspår runt detta område

Banverket har dock en "gubbe" som försöker värna om våra intressen, han har hört sig för om vi kan nyttja den tänkta nya leden mot viadukten vid Bränslan redan denna säsong, jag svarade omöjligt, vi i skoterklubben har varken personella eller ekonomiska muskler för att ordna detta som innebär massor av stubbröjning, avverkning av skog, brobyggen mm mm

Han ringde idag igen och undrade över om vi för denna säsong kunde tänka oss att från nuvarande nerfart från Gruvberget följa jvg. mot Gamla Sävast för att gå över jvg. och väg 97 efter deras arbetsområde slutar och ansluta till befintlig led dvs. ung mitt mellan nuvarande överfart och korsningen v97 och v588. Jag svarade att det är ett vettigt alternativ, han ska lyssna med sina kumpaner och återkomma

Men märk väl att detta är ännu ej sanktionerat av andra på Trafikverket och speciellt inte av projektledaren för ombyggnaden av v97, Anders Lindmark, ni vet han som förvägrade oss en tunnel vid nuvarande överfart trots att Kommunen och Banverket var med och skulle dela på kostnaden tillsammans med Vägverket

Som jag uppfattat det, efter många mail och telefonsamtal så har AL absolut noll förståelse för skotertrafik
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag har mailat Anders och ställt frågan igen.

Vill du påverka skoteråkningen i Sävast - Gruvberget och behålla möjligheten till att LÄTT kunna fördas emellan, maila Anders och fråga hur han har tänkt lösa ditt problem?


anders.l.lindmark@trafikverket.se
 
Last edited:

pof54

Välkänd medlem
7 mar 2008
126
0
16
Kanon att du la upp e-post adressen.. hann inte ringa innan jag åkte

Nu har han fått ett mail iaf :)
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jag tror att ni kommer in i matchen alldeles för sent tyvärr, denna fråga var aktuell för nästan 1 år sedan och då var intresset ganska ljumt från skoterhåll, informerade medlemmar (som jag har e-adr till), styrelsen, på vår gamla hemsida när den var ibruk och finns antagligen även med på denna

Vi fick ett ultimatum, antingen en överfart vid svartbyviadukten eller vid Bränslan eller ingen överfart alls, en tunnel vid nuvarande överfart var helt uteslutet trots att dåvarande Banverket och Kommunen var villiga att dela på kostnaderna om även Vägverket ställde upp, vilket dom tyvärr sa blankt nej till

Jag godkände denna nödlösning eftersom jag ansåg att det var bättre än ingenting alls
Påtalade både för Kommunen och Trafikverket att det förekommer en del ryttare som nyttjar tunneln vid Bränslan eftersom ridskolan finn i närheten och undrade om det var lämpligt med skotertrafik tillsammans med hästar, fick ingen uppfattning vad dom ansåg om detta

Det vi kan lägga krut på idag är, som jag ser det, en vettig över eller underfart vid väg 588 som kommer att gå över väg 97 (strax N om Sävastån)

Ingen skulle bli gladare än jag om AL gjorde en omprövning av sitt beslut ang. tunneln, men jag tvivlar

PS Jag kopplade även in Snofed och Nationella Snöskoterrådet i ärendet (som ska vara behjälpliga i sådana här saker) men efter många påstötningar så förstod jag att dom ville vila i frid

PS 2 Skickade även ett långt mail till Genraldirektörskan i Borlänge och Vägverksdirektörskan i Luleå om vår situation om/när gruvbergsöverfarten stäng, talade om vilka olägenheter som uppkommer dels för oss och garantrerat för fastighetsägare i Gamla Sävast och AL:s ovilja till någon form av lösning

Bifogade kartor där det framgick vilka omvägar det blir, bäcken som ibland är ofarbar mm mm
Någon tid efter detta kom förslaget om nödlösning, jag har vissa tecken på att det mitt mail som orsakade detta
 
Last edited:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag tänker inte ge upp.
Den tiden du pratar om (1 år sedan) var så hektiskt i mitt liv att jag inte hade möjlighet att engagera mig.
Nu har det planat ut en del, så jag har just nu en maildialog om överfarterna.
Det finns tydligen TVÅ Anders Lindmark på Trafikverket, nu ligger rätt mail upplagd (ni som mailat redan har mest troligt fått era mail vidarebefodrade till rätt gubbe iallafall, så var det i mitt fall)
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jag tänker inte ge upp.
Den tiden du pratar om (1 år sedan) var så hektiskt i mitt liv att jag inte hade möjlighet att engagera mig.
Nu har det planat ut en del, så jag har just nu en maildialog om överfarterna.
Det finns tydligen TVÅ Anders Lindmark på Trafikverket, nu ligger rätt mail upplagd (ni som mailat redan har mest troligt fått era mail vidarebefodrade till rätt gubbe iallafall, så var det i mitt fall)
Du har mitt fulla stöd
Jag mer eller mindre krävde av AL att han skulle bli med på en sväng i vintras så att han i verklig mening skulle förstå innebörden av hans beslut, han fick tom välja att köra själv eller att åka med, han bevärdigade mig inte ens med ett svar