GT 550f motorproblem

Tovetorvan

Ny medlem
22 jan 2019
3
1
3
45
Umeå
Hoppas på nåt klokt input här. Jag har en Ski Doo GT 500f som gått kring 960 mil. Köpte den för några månader sen, har funkat ok tills häromdagen. Då ville den inte riktigt starta, bluddrar och kom ovanligt mycket rök. Körde kring 5 km, stannade till och då dog den på tomgång. Ville inte starta igen. När jag till slut fick igång den var det genom att ge nästan full gas, men den dör på tomgång även när den blivit varm. Luktar satan och bolmar rök, går ojämnt och bluddrar mycket.

Tändstiften är bytta, men det blev ingen skillnad.

Jag har tyvärr inget garage att stå och meka i just nu.

Enklast är såklart att lämna in den och få den fixad, men det skulle vara intressant att veta om det är något man enkelt kan fixa själv. Nån som har nåt tips?
 

Tovetorvan

Ny medlem
22 jan 2019
3
1
3
45
Umeå
Fortsättade pyssla med det här på lunchrasten idag. Resonerade med en kompis, och vi är inne på att den får för lite luft. Antingen nåt skit med luftburken eller fastfrusen choke. Eftersom den inte betett sig så här tidigare, och det var ganska kallt i helgen, så går jag vidare på spåret med frusen choke.

Har provat att värma upp motorrummet försiktigt med en värmepistol, riktat mest mot chokevajrarna, samtidigt som jag motionerade choken. Till slut kunde känna på vajrarna att det hände nåt där inne när petade på chokeknappen. Körde en sväng så motorn fick rensas ur och allt bli varmt. På slutet gick den jämnare och avgaserna var ok. Tomgången lite tveksam, men den startade utan problem igen.

Så jag tänker att nästa steg är att byta chokevajrar.
 
Reactions: Najad

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
861
113
Kramfors
Byt ut tändstiften för de kan ha fått sig en smäll av all soppa som överöste dem. Stift kan bli semisönder dvs ge gnista vid dragtest men inte orka gnistra som de ska när motorn går. Som ex kan motorn va lite fetbestyckad på tomg och om då stiften är semisönder så orkar de inte ge bra gnista. Ett knep för att stift ska klara nersurning bättre är att knacka ihop bygeln till 0,45,mm. Sätt gärna i Champin stift de billigaste modellen som passar maskinen för de släcks inte i första taget. Även Ngk br9eya är en av de bästa mot surhet Ngk finns i två ver 9eya och 10eya köp 9eya till denna maskin. Men köp champion i första hand.
Om du har möjlighet att dra in skotern i varmgarage så gör de under minst 24 timmar för då kan fukt i kontakter torka också. De är väldigt vanligt med korslutning/överslag i blöta kontakter så dra isär alla du ser som har med motordrift att göra, typ alla dödare/tändning dödmansgrepp om fiinnes ,ja du fattar.
 
Reactions: Tovetorvan

Tovetorvan

Ny medlem
22 jan 2019
3
1
3
45
Umeå
Står ute i kylan och försöker lossa chokevajrarna, men kommer bara åt den på variatorsidan. Har plockat bort luftburken, men når inte in till andra vajern för att lossa den. Måste man riva oljetanken för att nå in från andra sidan?