Hängig Nytro Xtx

jbo

Medlem
18 maj 2009
38
0
6
Sala
Hej.
Har nyss kommit hem från en tur med nytron. Upptäckte till min förskräckelse att den är
väldigt låg bak. Verkar va nå knas med bakdämparen. Om jag lyfter den till maxhöjd och släpper så sjunker den ihop 10-15cm och stannar kvar. Den känns väldigt svampig och konstig. Har dämparn gått ihjäl eller är det nåt annat knas? Någon som har några erfarenheter av detta? Tacksam för tips.

Mvh/Jocke

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
ska det inte vara så? min gamla och nuvarande phazer är då så(tror då min nuvarande är så :p). är det inte för att den inte ska tappa fästet i gupp m.m.

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Har du mycket is bak i tunneln? Då brukar dom sjunka ihop lite. Men lite ska den sjunka ihop så att du har lite returfjädring i guppen

jbo

Medlem
18 maj 2009
38
0
6
Sala
Jo det är ju lite så på min frus phazer mtx också, men inte alls lika mycket. Den kanske sjunker ihop 5cm och min 10-15.
Har inte upplevt att den varit så tidigare så jag inbillar mig att det har hänt något idag. Är det bara att lämna in på renovering eller ska man sätta dit nån annan dämpare?
Mvh/Jocke

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Innan du rusar sta tycker ja du ska testa följande, Ställ in den så den får tina av(har du inte möjlighet så får du gå över boggin med gummiklubba och "knacka" rent så mycket du kan), sen ta och tryck i nytt fett i alla nipplar och smörj upp rörliga delar i boggin så borde det bli skillnad. Visst sen kan man tycka att de inte borde behövas på en så ny skoter... men men va f-n! Jag tinade av min här i veckan och smorde upp ALLT, och de blev skillnad kan ja lova!

jbo

Medlem
18 maj 2009
38
0
6
Sala
Tack för alla svar, jag använder gummiklubban dagligen men har inte smort nånting sen i höstas och den har inte varit i varmgarage sen början på november.
Jag ska testa med vaens tips under dagen så återkommer jag ikväll med resultatet.

Mvh/Jocke

jbo

Medlem
18 maj 2009
38
0
6
Sala
Hej igen. Jag började dagen med en rejäl genomgång med gummiklubban och jag krafsade rent med en mejsel på övriga ställen. Istället för att säcka ihop 15cm så höll
den sig på ca 5cm. Körde sedan en tur på ca 3mil och när jag kom hem så verkade allt ok, tog lite lunch och åkte ut några mil till och det verkar fortfarande vara som det ska.
Slutsatsen jag kan dra av detta är att man ska knacka rent boggin grundligt varje dag, inte varannan eller var tredje som jag gjort tidigare, så jag är väldigt tacksam för alla tips ni kommit med. Det har besparat mig en hel del krångel.

Mvh/Jocke

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Hej igen. Jag började dagen med en rejäl genomgång med gummiklubban och jag krafsade rent med en mejsel på övriga ställen. Istället för att säcka ihop 15cm så höll
den sig på ca 5cm. Körde sedan en tur på ca 3mil och när jag kom hem så verkade allt ok, tog lite lunch och åkte ut några mil till och det verkar fortfarande vara som det ska.
Slutsatsen jag kan dra av detta är att man ska knacka rent boggin grundligt varje dag, inte varannan eller var tredje som jag gjort tidigare, så jag är väldigt tacksam för alla tips ni kommit med. Det har besparat mig en hel del krångel.

Mvh/Jocke
Va bra! :) Är man dessutom på sjöar och kör nu så är de ju rena "döden" för boggin. Åtminstone så som sjöarna är här i kring, hela boggin fylls men tungt slask. Inte okej!

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Min RTX står i varmgarage och på vintern så brukar avloppet i garaget frysa. Efter en dagstur så brukar man få ösa ut 25-30 liter vatten efter att skotern tinat av.