hästar i motorerna?

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
jag har en 700ves från 2002, vet nån angivet hästantal på motorerna från början på 200 talet?
600
700
800

jag har fått för mig att det är bara nån häst mer i 700an jag har nu än i edge 600an 2002 jag hade förr, stämmer det?
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Minst skiljer väl mellan 700 och 800? tror på 115hk på 600 och 130 nånting i 700 och nära 140 på 800an. 500 från -02 har 105hk tror jag.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ok, men om det skiljer lite mellan 700 och 800, varför är 800an ökänd för vev haveri och det finns inga skräckhistorier alls om 700an verkar det som. mer än haverier som händer alla motorer dvs. jag har då inte hittat nåt köttig läsning.

mvh
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
132hk i 700:an..Hade inte ett motorrelaterat problem på min edge 700-02 under ca 2år som jag ägde den!..Väldigt driftsäker motor.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Har hört många rykten om att giljotinerna på 800 går av och orsaken är nog att värmen blir högre på 800 än på 700an. Skulle tro att samma sak ligger bakom problemen med vevaxeln.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
800an bänkar original runt 130-135, så 700an lär ligga under 130hk i faktisk effekt, men den känns nog mer som 800an än 600an iaf i gången och 800an rör ju helt klart på sig original.... :)
Och även min uppfattning är att VES och vevaxel problemet främst gäller 800an trots att båda baseras på samma block, exakt vad som skiljer dem åt vet jag dock inte förutom effekten....
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Här har ni bromsningar av äldre polaris,så behöver ni inte gissa.
Både original och ombestyckade för bättre resultat.
http://www.m-performance.com/Sidor/dyno_polaris.htm
Antar att du inte menade mig eftersom det stämmer vad en 800 bänkar (med rätt bestyckning, original best är ju pinsamt dålig som alltid)...? Det finns ju dock inga bra bänksiffror på 700an hos m-performance, finns nån 700 men som är överbestyckad och en där de gått ner lite i bestyckning. Blir lite fundersam på den bänkningen där de snålat in på mainjet till 350 eftersom den verkligen underpresterar, har svårt att tro att den ska gå sämre än en 600 så det hade varit intressant med mer info kring bänkningarna.
 
D

Draken

Jag menade ingen särskild.

Bara titta på bromsningarna med original bestyckning,bromspapper/siffror ljuger inte.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Har inte (min) Fusion 600 HO 125 hästar som skriven effekt?
Tappar den verkligen så mycket som 10-15 hästar som bänkningen säger?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag menade ingen särskild.

Bara titta på bromsningarna med original bestyckning,bromspapper/siffror ljuger inte.
Originalbestyckningarna är ju delvis intressanta men vad som är mer intressant är ju vad motorerna är kapabla till original men med korrekt bestyckning, alltså standard pipa osv... En ombestyckning kostar 40kr på en twin så det ju en effekt man kan få ur maskinen utan någon direkt kostnad eller modifikation... Och bänkningarna ljuger ju inte om reslutatet men enbart grafen säger ju inget om omständigheterna runt resultatet så det är därför jag blir intresserad av om det är något speciellt med den 700 som bänkar under 120hk med snål bestyckning och 106 med original bestyckningen (antar att 440 är original)...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Har inte (min) Fusion 600 HO 125 hästar som skriven effekt?
Tappar den verkligen så mycket som 10-15 hästar som bänkningen säger?
Jo det låter klart rimligt faktiskt att den faktiska effekten ligger runt där tycker jag nog av de resultat jag sett på olika 600or, fast det är ändå lägre än jag trodde eftersom den lite äldre 600an ligger på 117hk med hyfsad bestyckning...

Dynoresultat är allmänt rätt jobbiga eftersom de nästan aldrig visar förväntat resultat :p
 

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Giljotinerna på 800an var av aluminium och dom vibrera av, hade man snäll återförsäljare fick man nya i stål,
aluminium giljotinerna kunde man köra lite över 2000 km innan dom gick av
 

maverick661

Aktiv medlem
28 feb 2010
52
0
1
Docksta
Bytte giljotiner till rostfria på min vid 460 mil. Då var original i aluminium deformerade, och därav förjävliga att få lös.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
hmm är de inte samma motor i din som typ RR osv?..har sett nå bänkpapper på en RR som ger 120hk vid rätt bestyckning...
dock när RR levererades original fick dom ut 94hk..
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
profxr,

Jo, det ska ju vara precis samma motor i dem, så jag blir lite förvånad faktiskt.
Man kanske ska se över bestyckningen till nästa vinter helt enkelt :)

(ska ju tilläggas att jag upplever det som att den går nåt alldeles fruktansvärt bra redan nu)
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Vad lätt det skulle vara om alla Polaris 700 gav exakt samma effekt! Då skulle man tex kunna bromsa en och sedan sälja ett färdigt munstyckskitt eller variatorkitt.
Dynon går att kalibrera, och jag skulle definitivt inte använda en skotermotor som säker kalibrerings vikt bara för att någon säger att den SKA ha tex. 120hk.
En "järnklump" som vägde 40 kilo för 18 sedan väger fortfarande 40 kilo och den kalibrerar jag efter.

Lär er att en motor har 100 tals faktorer som kan skilja emellan motor till motor, En Dyno har primärt bara 2 faktorer, hänger du 50.00 kilo på Dyno armen ska det stå 50.00 kilo på dataskärmen, det andra är att varvräknaren visar rätt. Skulle nu någon av dom 2 faktorerna vara av tveksam kvalitet, ja då är produkten osäljbar = ingen skulle äga en.