Hål i Vevhuset, EXT 550 EFI

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Hej!

EXT:n började gå illa och till slut lade den av helt, lyfte på toppen och hittade mängder av metall spån/flisor på kolven, tog loss cylindern och uptäckte att ena kolven hade gått av.

Inte nog med det, det hade blivit ett hål på ca 1cm i diameter i botten av vevhuset också.
Någon som vet om detta går att laga?
Vad kostar ett nytt vevhus?
Går det att få tag i begagnat?

Varför går en kolv av?


EXT 550 EFI 93:a
 

r-dish

Välkänd medlem
9 feb 2005
172
0
6
LULEÅ
skulle tro att det är lika att söka en ny motor på blocket, kommer knappast vara värt att laga.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Grattis!kul mitt i säsongen

verkar vara många som har problem med gammla kissar en polare knäckte veven på en 500 99a å en annan sköt kolv å cylle på en 700 98a ,03 började a-c göra skotrar verkar det som!!???
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Inte alls ovanligt på 550/580 Suzuki motorerna ( framför allt 580 motorn ! )

Svaret är : Materialutmattning !! :mad:


det som hänt är att det blivit spickor i kjolarna och till slut så går den av = Haveri....

Skulle tro att studerar du den andra kolven så har den mest troligt små små sprickor i kjolarna.
 

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Har plockat bort den andra kolven nu också, och det finns inga sprickor, men däremot så är den lite repig, det är flera längst-gående repor, men ringar och cylindrar är helt repfria.

Jag ska prova att svetsa igen hålet och byta kolvar, får väl se hur den går sedan.

Tur att det inte är någon skoter som jag använder så ofta. Har fler och bättre saker att köra omkring med till vardags.
 

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Har tagit loss hela motorn och börjat plocka isär den.
Hade hopats på att man skulle kunna låta variatorn sitt kvar, men nu ser jag att det sitter en platta med 4st skruvar innanför variatorn.

Nu är frågan, hur får man bort hela variatorn?
Är en skruv i mitten som jag lossat på, men det hjälpte inte ett dugg! Ska det gå dra ut variatorn sedan man lossat denna skruv eller sitter det i något mer?