Håller högt varv när man släppt gasen

forslund

Välkänd medlem
7 mar 2011
164
0
6
Skultuna
Har en Polaris pro x2 700 -04 som håller kvar varvet på 3500-4000rpm ganska länge efter man släppt gasen och stannat.

Har sprutat rikligt med startgas runt insugsgummina och ingen förändring i varv eller gång av det.

När man drar igång den så ligger tomgången normalt och även då man dödat den och drar igång igen efter en liten stund.

Vill inbilla mig att det inte har inträffat på kall maskin, men alltid på varm.

Tips?

LimeD

Aktiv medlem
21 jun 2009
90
0
6
sävar
Dutta på choken så går den ner till normal tomgång. Det är normalt att det är så på dessa skotrar, hade likadant på min edge 500 motor.

forslund

Välkänd medlem
7 mar 2011
164
0
6
Skultuna
Ok får prova det nästa gång man får tillfälle att köra, vad är det som "hänger" sig? Nåt man kan fixa permanent?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
är förgasarna som gör så där, bara dutta till på choken eller slå till på gasen lite så går den ner. min rmk gör så där med och alla rotax serie 3 med flatside gasare som jag känner till gör så

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du tycker att det är ett stort problem så kan du gå upp ett steg på lågfartsmunstycket, så slutar den göra sådär.

forslund

Välkänd medlem
7 mar 2011
164
0
6
Skultuna
Det kan ha även ha att göra med att luftskruvarna står olika
Ok, nu skulle jag nog behöva en instruktionsbok så man vågar ge sig på förgasarna.

Bor ju där snön glömt att komma, så vill ju gärna justera rätt innan nästa resa norrut.

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Precis som kimolsson skriver, inte direkt en svår sak! Min RS gör för övrigt samma sak, funkar även att slå av och på tändningen en snabbis alternativt vänta nån minut så går den ner igen!

dugoha

Aktiv medlem
30 jan 2012
50
0
1
2-1/2 varv är max uppe på luftskruvar över det reglerar det ingen ting den får mer luft upp och skruvas den i genskruva så får den mer besin regler sjustera upp tills den rullar varvet ner som den ska jo jag hava nog experimenterat 1997 ljudämpare och tändning något jag ej rekomenderar men kan delje erfarenhet på slutljudämps motstånd högt toppeffekt hög men tomgång ej rullaner snappt vill stana 3000 varv tändnins motstånd högt tändning ställer ej ner tomgån hög.